در این مقاله قصد داریم تا در مورد تولید محتوا (به ویژه محتوای مخصوص سایت فروشگاهی) بحث کنیم و مراحل ساخت یک محتوای مناسب را مورد بررسی قرار دهیم.
سرفصل مطالب
تولید محتوا چیست؟
اولین جایی که کاربر برای پاسخ به یک سوال به آن مراجعه می کند کجاست؟ جواب: گوگل (یا موتور جستجوی دیگر) است. گوگل به تنهایی هر روز به بیش از چهار میلیارد پرسش جستجو شده پاسخ می دهد.
زمانی که فردی سوالی را در نوار جستجو وارد کند، پیوندهایی که در نتایج جستجو ظاهر میشوند محتوا هستند.
شاید ندانید، اما شما به صورت روزانه محتوا مصرف می کنید.
مثال: آن مقالاتی که علائم بیماری را تشخیص می دهند… آموزش تصویری نحوه ایجاد حجم مو در سطح آرایشگر حرفه ایی و … همگی از جنس محتوا می باشد.
محتوا باعث آگاهی می شود، به سوالات پاسخ میدهد، سرگرم میکند، به تصمیمگیری کمک میکند و موارد دیگر. درنهایت محتوا کمک می کند تا مشتریان و مشتریان بالقوه را جذب، درگیر و خوشحال کنید، بازدیدکنندگان جدیدی را به سایت خود آورده و در نهایت برای شرکت خود درآمد ایجاد کنید.
در دنیای امروزی تولید محتوا پایه و اساس تمام تلاش های بازاریابی دیجیتال بشمار می آید. تولید محتوا در واقع فرایند انجام تحقیقات، تولید ایدههای استراتژیک، تبدیل ایده ها به یک محتوا و در نهایت رساندن آنها به مخاطبان هدف محسوب می شود.
چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟
حتما تا بحال با جمله “محتوا پادشاه است” برخورد کردهاید. مفهوم محتوا با آمدن اینترنت وسیع تر شد، مدلهای جدید از محتوا را امروزه میبینیم، تنوع بالایی از نرم افزارها و اپهای موبایل ویندوز و مک که امروزه در تولید و ارائه محتوا بسیار ارزشمند و تاثیرگذار هستند. که تمام اینها باعث بالا رفتن اهمیت و ارزش محتوا گردیده است. بهتر است بدانید که تولید محتوا، یک عمل بازاریابی درونگرا است.
هنگامی که محتوا ایجاد می کنید، اطلاعات رایگان و مفیدی را برای مخاطبان خود ارائه می دهید، مشتریان بالقوه را به وب سایت خود جذب میکنید و مشتریان فعلی را از طریق تعامل با کیفیت حفظ می کنید.
- وسیع تر شدن مفهوم محتوا و امکان استفاده از فرمت های مختلف محتوا
- محتوای تعاملی که باعث بالاتر رفتن مشارکت کاربر با کسب و کار میشود. مثال: ویکیپدیا، پرسش و پاسخ در سایت های فروشگاهی
- امکان توزیع رایگان، در گذشته رساندن محتوا به دست مخاطب (اعم از چاپ و توزیع) هزینه بر بوده اما امروزه با گسترش اینترنت
- این کار در بستر مجانی برای همه امکان پذیر شده است.
- فرایند تولید محتوا درآمدزا است. درآمدی که در گذشته جهت توزیع محتوا بکار میرفت امروزه در تولید آن قرار گرفته است.
- بازاریابی محتوا 3 برابر بیشتر از بازاریابی سنتی کاربران را جذب می کند و 62% هزینه کمتری دارد.
- 61% از خریدهای آنلاین نتیجه مستقیم مطالعه وبلاگ توسط مشتری است.
- شرکتهایی که بیش از 16 پست وبلاگ در ماه منتشر میکنند، ترافیک بیشتری دریافت می کنند.
- محتوا برابر با رشد کسب و کار است.
بازاریابی محتوا
پس از اینکه محتوا به عنوان یک کانال بازاریابی جدی شناخته شد، با گسترش و در دسترس بودن اینترنت و با پیدایش موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی که دسترسی به این اطلاعات رو خیلی سادهتر می کرد یک عبارت جدید به نام <بازاریابی محتوا> در فضای اینترنت گسترش پیدا کرد.
تعریف کلی: تولید، انتشار و توزیع محتوا، با هدف جذب مخاطب، معرفی خدمت یا محصول و تبدیل او به مشتری وفادار انجام میشود.
بازاریابی محتوا را میتوان در چند بخش تعریف کرد و به صورت یک قیف از بالا به پایین در نظر گرفت:
بخش اول: آگاهی – بخشی که با محتوایی که تولید شده نسبت به محصول یا خدماتی که ارائه می شود آگاهی ایجاد میکند. (اطلاعات تخصصی،معرفی، تبلیغ …)
بخش دوم: ارزیابی – زمانیکه توجه مخاطب جلب شود، برای مشتری سوالهای بیشتری نسبت به محصول یا خدمات شکل میگیرد که این بخش جهت بررسی و برطرف کردن این سوالات می باشد.
بخش سوم: اقدام – زمانیکه کاربر نسبت به محصول آگاهی پیدا کرده و آن را مورد ارزیابی قرار داده، حال اقدام به خرید میکند و در این مرحله همچنان با روشهای مختلف بازاریابی محتوا باید اجرا شود تا تصمیم گیری و اقدام به خرید برای کاربر راحت تر شود.
ما در این مطلب در مورد تولید محتوا برای سایت صحبت خواهیم کرد که ممکن است در هر یک از دسته بندی های بالا قرار بگیرد.
بازاریابی درونگرا
بعد از مدتی و فراگیر شدن جستجو و افزایش ارزش محتوا در فضای وب، سئو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شد در نتیجه مفهوم بازاریابی محتوا هم کمی تغییر پیدا کرد.
در سال 2005 برای اولین بار مفهوم بازاریابی درونگرا (Inbound-marketing) توسط بنیانگذار مجموعه “هاب اسپات” مطرح شد. وی قیف بازاریابی محتوا رو تغییر داد و آن را تبدیل به یک چرخ کرد.
با شناسایی میکرو مومنتها (micro-moment) -لحظاتی که کاربر به دنبال محصول یا خدمات خاص میباشد – در بازاریابی درونگرا میتوانیم متناسب با نیاز لحظهای کاربر محتوا را در اختیارش قرار دهیم.
بازاریابی درونگرا به طور کلی مبتنی بر ایجاد روابط معنی دار و پایدار با مصرف کنندگان، مشتریان یا کاربران است. در تمام مراحل این رویکرد، ارزش گذاری و توانمندسازی مخاطبان یکی از دغدغه های اصلی است. چرا؟ چون وقتی مخاطبانتان به چیزی که می خواهند می رسند، در واقع شما به چیزی که می خواهید، می رسید. به این ترتیب که مشتری از محصول یا خدمات دریافتی رضایت دارد و این رضایت، باعث جذب مشتریان بیشتر توسط او می شود.
بازاریابی دیجیتال به طور کلی شامل سه مرحله است:
- جذب: جذب مخاطبان با محتوا و سایر راه های ارتباطی مناسب و با کیفیت که شما را به عنوان یک مشاور مورد اعتماد به مخاطب می شناساند.
- تعامل: ارائه بینش ها و راه حل هایی که دقیقاً نیاز کاربر را مورد هدف قرار می دهد. در این صورت احتمال خرید افزایش می یابد.
- رضایت و خشنودی مشتری: بعد از این که با حمایت از کاربر او را برای موفقیت در خرید خود توانمند ساختید، حالا مشتری به هدفی که داشته است، دست پیدا کرده و به مرحله رضایت و خوشحالی می رسد.
نقطه اوج بازاریابی درونگرا جایی است که مشتریان در خرید موفق شده اند و احساس رضایت دارند. سپس این موفقیت را با دیگران به اشتراک می گذارند. اینجاست که چشم اندازهای جدیدی به کسب و کار اضافه می شود. در واقع از این مرحله به بعد یک چرخه ایجاد می شود که با جذب مخاطبان جدید و جلب رضایت آنها، سرعت رشد کسب و کار را افزایش می دهد. بنابراین می توان گفت در تمام مراحل بازاریابی درونگرا، تمرکز بر ایجاد و حفظ این چرخه است.
جستجو در گوگل؛ مهمترین و محبوبترین ابزار کاربران برای پیدا کردن پاسخ به سوالاتشان است.
بنابراین سایتهایی که بتوانند در نتایج جستجو جایگاه خوبی رو داشته باشند میتوانند چرخه بازاریابی را با مشتری ایجاد کنند.
فرمت های مختلف محتوا
محتوا انواع مختلفی دارد، می تواند یک قطعه نوشته، صدا، ویدئو یا یک تصویر باشد. برخی از انواع محتوایی که در بازاریابی پیدا خواهید کرد عبارتند از:
محتوای نوشتاری: وبلاگ ها، مقالات SEO، مقالات، کتاب های الکترونیکی، ایمیل ها، پست های شبکه های اجتماعی.
تصاویر: اینفوگرافیک، گیف.
صدا: پادکست، کتاب صوتی.
ویدئو: انیمیشن ها، وبینارها، سخنرانی ها.
هر یک از این فرمت ها ویژگیهای خاص خود را دارند و در صورت استفاده صحیح برای جایگاه وب سایت ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین استفاده نامناسب می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در همین راستا، بهتر است با نحوه آنالیز شدن هریک از این فرمت ها توسط موتورهای جستجو آشنا شده، تا بتوان با ایجاد یک استراتژی مناسب در راستای بهینه سازی سایت اقدام شود.
جهت آشنایی با نحوه کار کرد الگوریتم گوگل مقاله اصول سئو در تولید محتوا را مطالعه نمایید