سرفصل مطالب
بهترین راهکارهای سئوی اپن کارت
ترافیک سایت ها از طریق جستجوی بدون تبلیغات و حقیقی، به طور کلی یکی از بزرگترین و ارزشمندترین روش ها برای بالا بردن ترافیک در سایت ها، خصوصا در فروشگاه های اینترنتی است. مدیران سایت فروشگاهی متعدد و بازاریابان برای پیشرفت در رتبه بندی و رسیدن به ترافیک هدفمند، از SEO (بهینه ساز موتور جستجو) استفاده کرده اند. در مقایسه با دیگر کانال های بازاریابی مانند رسانه های اجتماعی و نمایش تبلیغات در گوگل و …. سئو به عنوان یکی از بهترین و سودمندترین راه ها در دراز مدت مبدل شده است. و اما علت آن چیست؟!
زیرا هنگامی که سرمایه گذاری در بخش سئو را متوقف می کنید مزایای آن برای ماه ها و سال ها باقی خواهد ماند. البته این به شرطی است که یک سئوی سالم و صحیح را انجام داده باشید. ولی از سوی دیگر موتورهای جستجوی بزرگی مانند گوگل و بینگ و …. نیز به طور مداوم در حال تغییر هستند که سئو سازی به یک کار مستمر و دشوار تبدیل شده است. اما نگران نباشید! در این مقاله خواهید دانست که چگونه Seo میتواند اهرمی برای بهبود رتبه بندی و مهم تر از آن روشی برای افزایش فروش، در فروشگاه شما باشد.
یافتن کلمات کلیدی برای رسیدن به فروش بیشتر در اپن کارت
یافتن کلمه کلیدی، پایه و اساس بهینه سازی موتورهای جستجو است.داشتن کلمات کلیدی مناسب می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود سئو داشته باشد. هنگام یافتن کلمه کلیدی این مهم است که کلمه کلیدی که انتخاب می شود هم مربوط به سایت باشد و هم به تعداد بالا در جستجوی ماهیانه ثبت شده باشد. خوشبختانه گوگل برنامه ریز کلید واژه را که یک ابزار رایگان است طراحی کرده، که نه تنها کلمه ی کلیدی پیشنهاد می دهد بلکه تعداد دفعات مورد جستجو قرار گرفتن کلمه در ماه را نیز نمایش می دهد. این نکته را در نظر داشته باشید هر چه کلمه کلیدی بزرگ تر باشد با یک کلمه دیگر خاص تر می شود و برای شروع سایت هایی که بازدید بالایی ندارند خیلی بهتر هست که با حالت خاص تر شروع و کم کم به حالت جامع تر کلمات کلیدی برسند.
برای شروع یک یا چند کلمه کلیدی را وارد کنید، معمولا کلمات کلیدی مربوط به دسته بندی ها یک گزینه خوب برای شروع است. به عنوان مثال در نسخه نمایشی اپن کارت ما از کلماتی مانند “لپ تاپ”،”تبلت”،”تلفن”،”دوربین”و”پخش کننده های MP3” استفاده شده است. با کلیک به روی گزینه ی “Get Ideas” و باز کردن تب “Keyword Ideas”، گوگل به طور خودکار دیگر کلمات کلیدی مرتبط با این دسته بندی ها را پیشنهاد می دهد و همچنین دفعات مورد جستجو قرار گرفتن هر کلمه کلیدی را نمایش می دهد. لازم به ذکر است به دلیل تحریم ایران در این سرویس شما باید در ابتدا از سرویس های تغییر آی پی به کشورهای خارجی استفاده کنید تا در وضعیت تحریم نباشید. سپس دسترسی به سایت گوگل پلنر داشته باشید.
به خاطر داشته باشید که میانگین جستجوی ماهیانه ی نشان داده شده،پایه و اساس اهدافی است که برای کشور مورد نظر انتخاب کرده اید. اطمینان حاصل کنید که کشور انتخاب شده همان کشوری باشد که می خواهید در آنجا خدمات ارایه دهید.
گام بعدی این است که کلمات کلیدی پیشنهادی شده توسط برنامه ریز کلیدواژه را بررسی کنید و مطمئن شوید که تمامی کلمات به سایت شما مرتبط باشند. معمولا دریافت کلمات کلیدی در اکسل، برای آنالیز آسان تر ایده ی خوبی است. هنگامی که برای رسیدن به هدف به دنبال یافتن کلمه کلیدی مناسب هستید، از خود بپرسید: “اگر کسی این کلمه را جستجو کند، آیا سایت من برای پاسخ به این جستجو مناسب است؟” اگر پاسخ مثبت است پس این احتمال وجود دارد که این یک کلمه ی کلیدی مناسب باشد. همچنین در نظر داشته باشید فقط به این خاطر که یه کلمه در یک ماه کمتر 1000 بار جستجو شده است، نمیتوان به آن کلمه بی توجه بود. اغلب وقتها کلمات کلیدی که حجم جستجوی کمتری دارند خاص تر می شوند و نرخ تبدیل بهتری دارند.
نکته: به کلمات کلیدی که در آنها عبارات “خرید”،”فروشگاه”،”برای فروش”، یا “آنلاین” استفاده شده توجه بیشتری کنید.این کلمات کلیدی معمولا بسیار خوب تبدیل می شوند (نرخ تبدیل برابر است با نسبت مشتریان هدف ما به نسبت کل بینندگان. به عنوان مثال اگر هدف تعریف شده از طرف سایت شما عضویت افراد در سایتتان باشد و از 100 نفر بیننده ای که سایت شما در یک روز داشته 2 نفر عضو سایت شما باشند،نرخ تبدیل عضویت سایت شما 0.02 است. همچنین اگر هدف فروش یک محصول خاص باشد و از 1000 نفر بیینده سایت، 1 نفر از شما خرید کرده باشد، نرخ تبدیل برابر 0.001 است).
تا زمانیکه بتوانید تعداد قابل توجهی کلمه کلیدی را شناسایی کنید از لیست کلمات کلیدی پیشنهاد شده توسط برنامه ریز کلیدواژه استفاده کنید. برای بسیاری از سایت ها، 30 تا 50 کلمه کلیدی باید کافی باشد. با این حال، وب سایت های بزرگ با طیف گسترده ای از صفحات دسته بندی و مجصولات به کلمات کلیدی بیشتری نیاز دارند.
گروه بندی کلمات کلیدی مشابه باهم
هنگامی که یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط با حجم جستجوی قابل توجه ایجاد کردید، گام بعدی این است که گروه کلمات کلیدی مشابه را تشکیل دهید.اساسا هر گروه در یک صفحه از وبسایت شما قرار میگرد، معمولا در فرم های مربوط به صفحه دسته بندی،صفحه کالا، یا حتی یک پست در وبلاگ. این بخش کمک خواهد کرد لیستی از کلمات کلیدی تهیه کنید و تصمیم بگیرید کدام صفحات برای کلمات کلیدی خاص مناسب تر هستند.
همراه با مثالی از نسخه ی نمایشی فروشگاه اوپن کارت میتوانید از برنامه ریزهای کلیدواژه که گروهی از کلمات کلیدی لپ تاپ یا تبلت و … را به شما پیشنهاد میدهد،استفاده کنید. برای این کار میتوانید از سایتهای https://adwords.google.com و http://keywordtool.io استفاده کنید. شما میتوانید از این کلمات کلیدی استفاده کنید تا سایت خود را ارتقا دهید. در اینجا مثالی از تعداد دفعاتی که در یک ماه کلیدواژه های لپ تاپ جستجو میشوند وجود دارد.
- لپ تاپ ها – 246000
- لپ تاپ – 246000
- بهترین لپ تاپ ها – 49000
- لپ تاپ های ارزان قیمت – 49000
- مشاهده لپ تاپ ها – 40500
- بهترین لپ تاپ – 22200
- لپ تاپ های کامپیوتر – 14800
- لپ تاپ های شخصی – 6600
- لپ تاپ های کوچک – 6600
- لپ تاپ کامپیوتر – 5400
- برترین لپ تاپ ها – 5400
- لپ تاپ جدید – 4000
- مقایسه لپ تاپ ها – 3600
- قیمت های لپ تاپ – 2900
همانطور که میبینید تعدادی کلمه ی کلیدی درباره ی لپ تاپ وجود دارد. بعضی اوقات عقلانی به نظر میرسد که روی تمامی کلمات کلیدی مرتبط تمرکز کرد و بعضی اوقات بهتر است که آنها را از هم جدا کرد. وظیفه ای که کلمات کلیدی دارند می تواند برای دسته بندی لپ تاپ ها بسیار مناسب باشد، با این حال تعداد کمی کلمه کلیدی که ممکن است رتبه ی صفحه را تضمین کند وجود دارد.
لپ تاپ های PC – فروشگاه اپن کارت دارای زیر دسته هایی درباره ی لپ تاپ های ویندوزی است که احتمالا این مناسب تر است که برای لپ تاپ های PC استفاده شود. بیشتر اوقات کسانی که لپ تاپ های PC را جستجو میکنند به دنبال لپ تاپ های ویندوزی هستند.
لپ تاپ های کوچک – زمانی که افراد برای یافتن لپ تاپ های کوچک جستجو می کنند، بهتر است که یک زیر دسته برای لپ تاپ های کوچک استفاده شود. با توجه به مطلبی که گفته شد بهتر است برای زدن سئو در اپن کارت وقتی که کلمات کلیدی خیلی کلی هستند دسته بندی اختصاصی آن ایجاد شود. یک صفحه دسته بندی که به طور خاص روی لپ تاپ های کوچک متمرکز شده است فقط مختص بازدیدکنندگان نیست بلکه در گرفتن نتایج جستجوی بهتر از موتورهای جستجو تاثیر مثبت دارد.
همانطور که در مثال بالا گفتیم کلمات کلیدی که مورد جستجو قرار میگیرند می توانند ابزارهای خیلی خوبی برای پتانسیل یک دسته بندی باشند(منظور این است که اگر کالا یا برند شما به تعداد بالا در سایت وجود دارد برای آن یک دسته بندی جدید ایجاد کنید). از به کار بردن کلماتی که با سایت شما مرتبط نیستند پرهیز کنید(به طور مثال ممکن است در یک بازه ی زمانی یک شخص خاص بیشترین جستجو در اینترنت را به خود اختصاص دهد، اما از آنجا که سایت شما یک سایت فروشگاهی است و هیچ مورد یا توضیحی درباره ی این شخص در سایتتان وجود ندارد، نباید از نام این شخص در سایت استفاده کنید. امروزه گوگل با ابزارهای قدرتمندی که دراختیار دارد مانند سیستم پاندا،متوجه این تخلفات میشود و برای سایت شما نمره ی منفی در نظر خواهد گرفت که این امر باعث رشد منفی رتبه بندی سایت خواهد شد). برخی از کلمات کلیدی استفاده شده در مثال بالا اصلا مناسب صفحه ی لپ تاپ نیستند بنابراین ارزش آن را ندارند که استفاده شوند.
لپ تاپ بازی(27000) – درست است که کلمه لپ تاپ بازی خیلی زیاد مورد جستجو قرار گرفته است اما اگر فروشگاه شما لپ تاپ مخصوص بازی ندارد شما نباید این کلمه کلیدی را استفاده کنید. شانس این که افراد کلمه ی لپ تاپ بازی را مورد جستجو قرار دهند مانند این است که شخص برای پیدا کردن لپ تاپی که پردازنده ی قوی تری دارد جستجو انجام می دهد. پس اگر در فروشگاه خود مثلا لپ تاپی با پردازنده قوی دارید روی بخش لپ تاپ های با پردازنده بالا دسته بندی خاصی ایجاد و برنامه ریزی کنید.
لپ تاپ های استوک (یا دست دوم) (22000) – اگر فروشگاهی دارید که از محصولات آکبند استفاده میکند و لپ تاپ های استوک و کارکرده در فروشگاه ندارید نباید از این کلمه استفاده کنید.
لپ تاپ های سفارشی(3600) – وبسایت شرکت هایی مانند توشیبا، اچ پی و دیگر تولیدکنندگان لپ تاپ، معمولا لپ تاپ های سفارشی را عرضه می کنند، اما اگر در فروشگاهتان از این دست لپ تاپ ها ندارید نباید از این کلمه استفاده کنید.
براساس سایت هایی که متفاوت کار شده اند و مثال هایی که برای کلمات کلیدی زده شد، کلمات کلیدی میتوانند تمرکز را به روی سایت بیاورند و یا تمرکز را از سایت دور کنند. همانطور که در این فرایند دیدید چه کارهایی میتوان در صفحات انجام داد، میتوانیم کلمه ی کلیدی که گروه آن برای صفحه مناسب است را انتخاب کنیم. از اینکه صفحاتی تولید کنید که کلمات کلیدی مشابهی را هدف قرار داده اند، پرهیز کنید. این میتواند بین صفحات شما رقابت ایجاد کند و برخی اوقات پیش آمده که به خاطر استفاده از یک کلمه کلیدی، آن صفحه اشتباه رتبه بندی شده است.
نکته: زمانی که ما کلمات کلیدی مناسب را شناسایی کنیم میتوانیم به وسیله ی آن کلمات، متا تگ توضیحات را بدرستی ایجاد کنیم.
تا اینجا یاد گرفتیم که چگونه پتانسیل کلمات کلیدی را بشناسیم و گروه کردن آنها با یکدیگر در گروه کلیدواژه ها را آموزش دیدیم. هر گروه از کلمات کلیدی باید برای قرار گرفتن در یک صفحه از سایت آماده شوند. به طور مثال کلمه لپ تاپ مرتبط است با کلمات کلیدی که صفحه لپ تاپ را هدف قرار می دهند، دوربین مرتبط است با کلمات کلیدی که صفحه دوربین را هدف قرار میدهند و به همین شکل ادامه دارد. در ادامه میخواهیم به سمت بهینه کردن وبسایت حرکت کنیم و اینکه چگونه ساختار لینک را طراحی کنیم که باعث بهبود رتبه سایت شود.
بهینه سازی وبسایت
اینکه کلمات کلیدی مناسب را بشناسیم در واقع فقط نیمی از موفقیت ما در این رقابت است. اینکه چطور و در چه مکانی از کلمات کلیدی استفاده کنیم، این بزرگترین تفاوت را ایجاد می کند. گام بعدی در بهینه سازی سئو این است که کلمات کلیدی جدید که شناسایی شده را سطربندی کنیم و بهینه سازی آن صفحه را شروع کنیم. در حقیقت 5 مورد وجود دارد که در رتبه بندی سایت تاثیر می گذارد.
- url وبسایت
- تگ عنوان
- توضیحات متا
- تگ نام مستعار هدرها
- محتوای صفحه
1-URL وبسایت
خیلی مهم است که در url صفحه ای که ایجاد میکنید، از کلمات کلیدی استفاده کنید. خوشبختانه اپن کارت این قابلیت را داراست که شما کلمات کلیدی را در url مورد استفاده قرار دهید. درباره اینکه لازم باشد تمامی کلمات کلیدی را اینجا قرار دهید، نگران نباشید. از اینکه بیش از حد دنبال بهینه کردن و استفاده زیاد از کلمات کلیدی باشید پرهیز کنید، چرا که میتواند در رتبه سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. به جای این کار به روی کلمات کلیدی اصلی تمرکز کنید. برای صفحه لپ تاپ بهتر است که از یک url ساده، به طور مثال
demo.opencart.ir/لپ-تاپ-و-نوت-بوک-ها
استفاده کنید.این راهی است که میتوانید از کلمات کلیدی،یک url ساده تولید کنید.
در اینجا مسیرهایی که برای انجام تنظیمات باید به آن مراجعه کنید را می توانید مشاهده کنید:
صفحه های دسته بندی : مدیریت -> کاتالوگ -> دسته بندی ها -> (دسته بندی مورد نظر برای بهینه سازی) -> اطلاعات -> فیلد “کلمات کلیدی آدرس سئو”
صفحه های کالا :مدیریت -> کاتالوگ -> کالاها -> (محصول مورد نظر برای بهینه سازی) -> اطلاعات -> فیلد “کلمات کلیدی آدرس سئو”
2- تگ عنوان
<
تگ عنوان یکی از مهمترین جاهایی است که کلمات کلیدی میتوانند در آن قرار بگیرند. موتورهای جستجو برای تگ عنوان اهمیت زیادی قائل میشوند،پس باید در انتخاب متن تگ عنوان دقت زیادی داشته باشید. علاوه براینکه کلمات کلیدی انتخاب می کنید که باعث بهینه شدن سایت میشود، باید این را هم در نظر بگیرید که تگ عنوان کاربران را مجاب کند تا از سایت شما دیدن کنند.
- استفاده از کلمه کلیدی – مهم ترین کلمه ی کلیدی که دارید را در ابتدای تگ عنوان استفاده کنید زیرا موتور جستجوی گوگل به ابتدای عنوان بیشتر توجه می کند. بیشترین توجهی که به روی عنوان وجود دارد در کلمه ی ابتدایی آن است که تاثیر زیادی در رتبه سایت شما خواهد داشت.
- طول – شما میتوانید نهایتا از 70 کاراکتر در تگ عنوان استفاده کنید و اگر بیشتر از 70 کاراکتر باشد، موتور جستجو اضافه ی آن را حذف میکند و به آن توجهی نمیشود.
- نام تجاری – این یک ایده خوب است که نام سایت را در انتهای تگ عنوان قرار دهید.
با استفاده از لیستی از کلمات کلیدی که در قسمت اول پیدا کردیم، حال دو عنوان خوب و عنوان بد را برای صفحه لپ تاپ مثال میزنیم.
- لپ تاپ ها – 246000
- لپ تاپ – 246000
- بهترین لپ تاپ ها – 49000
- لپ تاپ های ارزان قیمت – 49000
- مشاهده لپ تاپ ها – 40500
- بهترین لپ تاپ – 22200
- لپ تاپ های کامپیوتر – 14800
- لپ تاپ های شخصی – 6600
- لپ تاپ های کوچک – 6600
- لپ تاپ کامپیوتر – 5400
- برترین لپ تاپها – 5400
- لپ تاپ جدید – 4000
- مقایسه لپ تاپ ها – 3600
- قیمت های لپ تاپ – 2900
عنوان بد : بهترین لپ تاپ ها، کامپیوترهای لپ تاپ، لپ تاپ های ارزان، مشاهده لپ تاپ، تاپ ترین لپ تاپ ها، لپ تاپ های جدید، قیمت های لپ تاپ
چرا این عنوان بد است ؟ این تگ عنوان بیش از حد بهینه شده است وبا کلمات کلیدی ثابت همرا است. موتورهای جستجو متوجه این موضوع میشوند که شما برای بهبود رتبه درحال ایجاد سئوی بیهوده هستید و این برای رتبه بندی سایت شما یک نمره ی منفی در بر خواهد داشت.
عنوان خوب : بهترین لپ تاپ های کامپیوتر، مشاهده و قیمت تاپ ترین لپ تاپ ها | اپن کارت
چرا این عنوان خوب است – زیرا هم راحت و قابل خواندن است و هم از کلمات کلیدی بیشتری استفاده شده است. استفاده از این روش شانس بیشتری برای جلب توجه موتورهای جستجو دارد. همچنین در این عنوان از کلمات تکراری استفاده نشده است و شانس بیشتری داریم که بتوانیم تگ عنوان را روی 70 کاراکتر تنظیم کنیم.
با استفاده از مسیر زیر میتوانید به راحتی متن عنوان را در تگ درج کنید:
صفحه های دسته بندی : مدیریت -> کاتالوگ -> دسته بندی -> (دسته بندی مورد نظر برای بهینه سازی) ->عمومی -> فیلد “متا تگ عنوان”
صفحه های کالا : مدیریت -> کاتالوگ -> کالاها -> (کالای مورد نظر برای بهینه سازی) -> عمومی -> فیلد “متا تگ عنوان”
3- متای توضیحات
متای توضیحات در قالب یک دو خطی در نتایج جستجوی وبسایت، توسط موتورهای جستجو ظاهر میگردد. برای متای توضیحات 156 کاراکتر فضا موجود است که اگر بیشتر از 156 کاراکتر استفاده کنید، مقدار اضافی آن توسط موتور جستجو حذف میشود و ارزشی ندارد. البته متای توضیحات به مانند تگ عنوان در فاکتورهای رتبه بندی سایت محاسبه نمیشود. اگر کلمات کلیدی زیادی استفاده کنید یا اصلا کلمه کلیدی استفاده نکنید، این هیچ تاثیر مستقیمی به روی رتبه سایت شما ندارد. البته، یک توضیحات خوب تاثیر زیادی در جلب توجه یک کاربر برای ورود به سایت دارد.
درست مانند GoogleAdwords، وقتی که یک متن تبلیغاتی داشته باشید میتواند نرخ کلیک بالایی را برای سایت شما به ارمغان بیاورد. درست مانند کارکرد سئو. یک متای توضیحات متقاعد کننده میتواند نظر کاربران را به سمت وبسایت شما جلب کند و باعث شود که آنها سایت شما را کلیک کنند. یک متای توضیحات خوب به طور کلی شامل موارد زیر میشود:
- کلمات کلیدی هدف – این درست است که متای توضیحات تاثیر مستقیم به روی رتبه سایت ندارد، اما همچنان میتواند روی نرخ کلیک شما تاثیر مثبت بگذارد. وقتی که کاربر کلمات کلیدی را به همراه متای توضیحاتی مشاهده کند که مرتبط با آن چیزی است که او درباره اش فکر میکند، متوجه این موضوع میشود که این سایت بهترین پاسخ برای درخواست او را دارد. همچنین موتور جستجو، آن کلمات کلیدی که کاربر جستجو کرده است و در متن شما وجود دارد را پررنگ تر نمایش میدهد که باعث جلب توجه ببیشتر کاربر خواهد شد.
منحصر بفرد کردن امتیازات فروش – دقیقا مشابه هرنوعی از تبلیغات، این یک ایده ی خوب برای خاص کردن مزایای فروش است. تعدادی از متداول ترین عبارات برای منحصربفرد کردن فروش عبارتند از : “حمل و نقل رایگان”، “خدمات عالی به مشتریان،”قیمت ارزان”، “بهترین انتخاب”و … که این عبارات تاثیر مثبت به روی مشتری میگذارد تا او مجاب شود که از سایت شما را دیدن کند. - فراخوانی برای انجام یک عمل – برخی از مطالعات نشان داده که استفاده از روش فراخوانی برای انجام عمل، کاربران را متقاعد میکند که سایت را باز کنند. استفاد از این روش باعث میشود که ترافیک سایت را بالا ببرید. برخی از متن های رایج برای متقاعد کردن کاربر برای باز کزدن سایت عبارتند از : “برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید”، “امروز از ما خرید کنید”، “لپ تاپ های منتخب را از ما بخواهید” و …
با استفاده از موارد بالا، یک مثال از حالت بهینه شده ی متای توضیحات برای صفحه دسته بندی لپ تاپ را در اینجا مشاهده میکنیم:
اپن کارت بهترین قیمت لپ تاپ را ارایه میکند. کمترین قیمت تضمین ماست. حمل رایگان برای تمامی خربدها. برای خریداری محصول و اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
برای اضافه کردن متن توضیحات در فروشگاه اپن کارت خود میتوانید به آدرس های زیر مراجعه کنید :
صفحه های دسته بندی : مدیریت -> کاتالوگ -> دسته بندی ها -> (دسته بندی مورد نظر برای بهینه سازی) ->عمومی ->فیلد “متا تگ توضیحات”
صفحه های کالا : مدیریت -> کاتالوگ -> کالاها -> (کالای مورد نظر برای بهینه سازی) -> عمومی -> فیلد “متا تگ توضیحات”
4- تگ های هدر
تگ های هدر که با عنوان تگ های
هم شناخته میشوند،فاکتور مهمی در رتبه بندی نیستند، اما همچنان ارزش بهینه سازی را دارند. تگ هدر را میتوان بر روی صفحه وبسایت مشاهده کرد که معمولا نام صفحه است. برای بهینه سازی تگ هدر بهتر است به جای تلاش برای جای دادن کلمات کلیدی کنار هم در هدر، تنها از مهمترین کلمه کلیدی استفاده کنید. در واقع برای اینکه کاربران به سمت وبسایت شما هدایت شوند، بهترین کار این است که هدرها پیچیدگی نداشته باشند.
برای صفحه لپ تاپ در دموی اپن کارت یک هدر ساده و بهینه، میتواند عبارت “لپ تاپ و نوت بوک” باشد. ما میبینیم که خیلی از مردم عبارت “لپ تاپ و نوت بوک “را بیشتر از “لپ تاپ” جستجو میکنند، استفاده از کلمه “نوت بوک” یک ایده ی خوب برای جذب بیشتر کاربران است.
برای انجام تغییرات در فروشگاه اپن کارت خود میتوانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:
صفحه های دسته بندی : مدیریت -> کاتالوگ -> دسته بندی ها -> (دسته بندی مورد نظر برای بهینه سازی) -> عمومی -> فیلد “نام دسته بندی”
صفحه های کالا : مدیریت -> کاتالوگ -> کالاها -> (کالای مورد نظر برای بهینه سازی) ->عمومی -> فیلد “نام کالا”
قابل ذکر است که در سیستم سئوی حرفه ای اپن کارت این قسمت جدا شده است.
5- محتوای صفحه
قرار دادن کلمات کلیدی در محتوای صفحه آخرین کاری است که برای بهینه سازی صفحه میتوانید انجام دهید، که این کار در متعادل کردن میزان کلمات کلیدی برای رتبه سایت موثر است. موتورهای جستحو با توجه به محتوای صفحه و تمرکز به روی کلمات کلیدی که در آن استفاده میشود، متوجه کلمه ی کلید اصلی در صفحه میشوند.
تعدادی فاکتور برای محتوای صفحه در نظر گرفته میشود که تاثیر بسزایی در رتبه بندی موتورهای جستجو و بازدید صفحه دارد.
طول محتوا – معمولا محتوای بیشتر شانس شما را برای اینکه رتبه بهتری داشته باشید افزایش میدهد. این یک راهنمای کلی است و بدین معنا نیست که شما میتوانید بیش از 1000 کلمه را در محتوای صفحه استفاده کنید. به جای این کار بهتر است که حداقل 150 کلمه را درمحتوای صفحه استفاده کنید. البته خیلی مهم نیست که حتما 150 کلمه در محتوا استفاده شود اما این مهم است که حتما محتوای مناسب در صفحه استفاده شود که در غیر اینصورت میتواند نرخ تبدیل صفحه را پایین بیاورد.
استفاده از کلمات کلیدی – این مهم است که کلمات کلیدی هدف در محتوای صفحه استفاده شوند. با این حال باید این را هم در نظر بگیرید که متنی که در محتوا قرار میگیرد معنی دار باشد و فقط کلمات کلیدی نباشد. در سئو اگر صفحه ی شما بیش از حد بهینه شده باشد این احتمال وجود دارد که صفحه دچار جریمه شود و به طور کلی ارزش و رتبه ی خود را از دست دهد(برای اطلاعات بیشتر میتوانید درباره پنالتی گوگل مطالعه نمایید). زمانی که از کلمات کلیدی استفاده می کنید بهتر است که از عبارات مختلف استفاده کنید تا اینکه بخواهید یک سری کلمه ی کلیدی را مدام تکرار کنید. به جای اینکه فقط از کلمه لپ تاپ در محتوا استفاده کنید، میتوانید ترکیباتی مختلف از کلید واژه را به کار ببرید. مانند :”بهترین لپ تاپ ها”، “لپ تاپ و نوت بوک”، “لپ تاپ های جدید”و …
محتوای منحصربفرد – باید سعی شود که در صفحه یک محتوای منحصربفرد ایجاد کرد تا یک محتوای تکراری، که این امر در رتبه صفحه تاثیر گذار است. محتوای تکراری زمانی اتفاق میافتد که دو صفحه متفاوت دارای محتوای نزدیک بهم هستند. این محتوای تکراری میتواند بین دو صفحه داخلی از یک وبسایت باشد، و یا میتواند بین دو صفحه جدا از دو وبسایت متفاوت باشد. موتورهای جستجو روی این موضوع که یک محتوا یکتا و محنصربفرد باشد تاکید زیادی دارند. در صفحه های فروشگاهی تکرار محتوا معمولا زمانی رخ میدهد که دو محصول مشابه داشته باشیم که اغلب بسیاری از وبسایت های مختلف همان محصول را میفروشند و بیشتر محتوای صفحه درباره خصوصیات کلی تولید کننده محصول است. وقتی که درباره ی محصول فروشگاه خودتان محتوایی تولید کنید، این باعث میشود که محتوای شما به خاطر استفاده از کلمات کلیدی مناسب رتبه ی بهتری پیدا کند. اگر صدها یا حتی هزاران محصول دارید با محصولاتی شروع کنید که پرفروش تر هستید، درباره ی آن محصولات بحث و نظرات زیادی مطرح میشود یا بیشترین حجم جستجو را دارند.
اپن کارت به شما اجازه میدهد تا شما به آسانی متن مورد نظر خود را از طریق آدرس های زیر تولید کنید:
صفحه های دسته بندی: مدیریت -> کاتالوگ -> دسته بندی ها -> (دسته بندی موردنظر برای بهینه سازی) -> عمومی -> فیلد “توضیحات”
صفحه های کالا: مدیریت -> کاتالوگ -> کالاها -> (کالای مورد نظر برای بهینه سازی) -> عمومی -> فیلد “توضیحات”
تا کنون نکات مهمی را برای بهینه سازی صفحه ی وبسایت یاد گرفتید، اما اکنون زمان آن است که به روی ساختار لینک تمرکز کنید.
ساختارهای لینک
در قسمت قبل یاد گرفتیم که چگونه کلمات کلیدی را برای بهینه سازی صفحه وبسایت استفاده کنیم. گام بعدی این است که مطمئن شویم ساختارهای لینک ما دارای سئوی مطلوب است که این کمک می کند که بهترین رتبه بندی کلمات کلیدی را داشته باشیم.
یکی از راه هایی که موتورهای جستجو اهمیت و رتبه صفحه را ارزیابی میکنند آنالیز نحوه ی لینک شدن آن صفحه به یک وبسایت است. به طور مثال، یک صفحه که به صفحه اصلی لینک شده و رتبه ای ندارد.این کار باعث ازبین رفتن رتبه و ارزش صفحه اصلی سایت میشود. بهبود ساختارهای سایت شما می تواند این را تضمین کند که مهمترین صفحات سایت به راحتی توسط موتورهای جستجو قابل دسترسی هستند و بهترین نتایج رتبه بندی را دریافت میکنند.روش های مختلفی وجود دارد که به شما اجازه میدهد ساختار سایتتان را بهینه کنید.
1- دسته بندی در منوی اصلی
بیشتر فروشگاه های اینترنتی دسته بندی های فروشگاه را در منوی اصلی قرار می دهند. البته این روش در سایت های بزرگتر میتواند با دسته بندی ها و زیردسته های بیشت مواجه شود. بهتر این است که تمامی دسته بندی ها و زیر دسته ها در منوی اصلی نمایش داده شوند. اضافه کردن زیردسته ها در منوی اصلی، تعداد لینک های داخلی به صفحات را افزایش میدهد که این باعث بهتر شدن رتبه ها خواهد شد.
2- لینک دادن به محصولات مرتبط
استفاده از محصولات مرتبط در صفحه محصولات فقط برای سئو سودمند نیست، اما استفاده از آن می تواند برای سایت ها مفید باشد. وقتی که فروشگاه اینترنتی محصولات خیلی زیادی دارد، پیدا کردن و مشخص کردن تمامی محصولات برای موتورهای جستجو بسیار سخت است.
استفاده از از لینک های محصولات مرتبط در صفحه ی محصولات فقط برای این نیست که موتورهای جستحو بتوانند این محصولات را پیدا کنند،اما سیگنال هایی که این صفحات ارسال میکنند مهم است. این موضوع معمولا نتایج را بهینه می کند و حجم جستجو روی محصولات را بالا میبرد. اپن کارت در مدیریت راه راحتی را برای اضافه کردن محصولات مرتبط، هدایت ساده ی لینک های هر محصول و اضافه کردن محصولات مشابه در قسمت “محصولات مرتبط” ایجاد کرده است.
3- مهمترین محصولات در صفحه اصلی
صفحه اصلی یک سایت معمولا از لحاظ میزان بازدید و هم ازلحاظ سئو مهمترین اعتبار را دارد. یکی از بهترین راه ها برای اینکه یک محصول دارای رتبه ای بالا و فروش بیشتر شود و همچنین دنبال کننده های آن افزایش یابند، این است که آن محصول را در صفحه ی اصلی قرار دهیم. با استفاده از ماژول های “پرفروشترین ها” و “ویژه ها” می توانید محصول مورد نظر خود را در صفحه ی اصلی قرار دهید. همچنین میتوانید جستجو کنید که کدام محصول بیشترین فروش و دنبال کننده را داشته تا انها را در صفحه اصلی قرار دهید.
4-لینک های داخلی از مقالات
این یک امر غیرمعمول نیست که در فروشگاهای اپن کارت یک سری مقالات درباره ی محصولات و نوع ساخت آنها منتشر شود. گاهی اوقات این کار از طریق صفحات اطلاعات اپن کارت انجام میشود که میتواند به عنوان بلاگی در همان دامنه دیده شود. در شکل دیگر این مقالات می توانند اهرمی برای بهبود رتبه بندی سئو باشند.
لینک های داخلی در مقالات و صفحه های دسته بندی و محصولات بهتربن راه برای این هستند که یک سایت ساختار سئوی مناسب خود را بدست آورد. اغلب وقتها این مقالات توجه لینکها را به خود جلب می کنند، به این خاطر که به اعتبار و رتبه آن صفحه که به آن لینک شده اند کمک میکنند. اگر برخی از مقالاتتان را که بیشتر لینک شده اند مرور کنید متوجه خواهید شد که آنها بیشتر معتبر هستند. سپس لینک هایی را از این صفحات به هرصفحه ی محصول و یا دسته بندی که به این موضوع اشاره دارند، اضافه کنید.(تذکر خیلی مهم : شاید در بسیاری از سایت ها با متنی با این محتوای روبرو شده باشید: “برای خرید لپ تاپ اینجا کلیک کنید “، که در خیلی از سایت ها، لینک مورد نظر برای رفتن به صفحه ی لپ تاپ به روی کلمه ی “اینجا” تنظیم شده است.که این اشتباه است و درستش این است که لینک به روی کلمه ی “لپ تاپ”، که یک کلمه کلیدی است تنظیم شود).این فرایند ساده میتواند با کمترین تلاش تاثیرات خیلی مثبتی روی افزایش رتبه و بازدید صفحات سایت شما بگذارد.
تازه شروع شده…….!!!
شناسایی کلمات کلیدی صحیح و بهینه سازی یک صفحه و ساختار صحیح یک سایت راه خوبی برای بهبود ساختار سئوی شما است. ما تنها نکاتی درباره ی سئو بیان کردیم اما این روش ها و مراحل توضیح داده شده، برای افزایش ترافیک جستجو و درآمد بیشتر از فروشگاهتان، به شما کمک خواهد کرد.در یک روز بیلیاردها جستجو در گوگل و دیگر موتورهای جستجو اتفاق می افتد. حالا وقت آن است که از قدرت سئو و پتانسیل مشتریان برای آنکه محصولاتتان را بهتر به نمایش دربیاورید، استفاده کنید.
در این مقاله فهمیدیم که چگونه میتوانیم کلمات کلیدی مناسب با هر محصول و دسته بندی را پیدا کنیم. اما این تمام کار ما نیست بلکه باید بدانیم که برای جذب مشتری و فروش محصولات فروشگاهمان چطور از آنها استفاده کنیم!
— همچنین برای شناخت بخش های مختلفی که توسط ربات های گوگل آنالیز می شود را می توانید در مقاله اصول سئو در تولید محتوا مطالعه نمایید —