پشت هر جستجویی در موتورهای جستجو، قصدی وجود دارد. برخی از کاربران به دنبال اطلاعات خاصی هستند، برخی میخواهند کالایی را خریداری کنند و برخی دیگر فقط میخواهند مقایسه و جستجو کنند. هر کلمه کلیدی یا عبارت جستجویی یک قصد جستجوی منحصر به فرد دارد.
بنابراین بعد از انتخاب کلمات کلیدی هدف و مناسب که در مقاله “چگونه با کلمات کلیدی رتبه یک گوگل شویم” درباره آن توضیح داده شد. تولید محتوای بهینه پیرامون کلمات کلیدی که افراد در گوگل سرچ می کنند گام دوم برای سایت خبری یا سایت فروشگاهی شماست.
مثلا، فرض کنید کسی “بهترین غذای گربه ارگانیک” را جستجو میکند. این کاربر احتمالا در این لحظه دنبال خرید غذای گربه نیست، بلکه به دنبال مقایسه و بررسی ویژگیها، قیمتها، مزایا و معایب مختلف انواع غذای گربه است. اگر صفحه شما محتوای خوبی برای مقایسه، قیمت گذاری، مزایا و معایب مختلف داشته باشد، شخص گزینه ها و هزینه های مختلف را با هم مقایسه می کند. اما اگر صفحه تبلیغاتی یک غذای گربه و حتی واقعا پرفروش باشد، جذب نمی شود.
در اینجا نقطه کلیدی این است: اگر صفحه شما بتواند به خوبی به این نوع جستجو پاسخ دهد و قصد جستجوی کاربر را برآورده سازد، احتمالا در گوگل رتبه بالاتری خواهد یافت.
چگونگی ایجاد محتوایی که با قصد جستجو مطابقت داشته باشد:
وقتی کسی “خرید آنلاین غذای گربه” را جستجو میکند، این نشاندهنده این است که در مرحله نهایی قیف خرید قرار دارد و آماده خرید است. در چنین مواردی شما میتوانید یک صفحه محصول یا دستهبندی را برای چنین کلمات کلیدی در وبسایت تجاری خود رنک دهید، حتی اگر محتوای ارزشمندی به جز هدف جستجو وجود نداشته باشد.
با این حال باید توجه داشته باشید که حتی اگر محتوای شما با قصد جستجو مطابقت داشته باشد، همچنان نیاز دارید تا محتوایی جدید و متفاوت ارائه دهید. چون برای اکثر کلمات کلیدی در حال حاضر تعداد مناسبی از نتایج وجود دارد، پس با توجه به رقابتهای موجود برای بسیاری از کلمات کلیدی، شما ممکن است با چالشهایی در رتبهبندی مواجه شوید. پس برای اینکه بتوانید متمایز شوید سایتی بسازید که سزاوار قرار گرفتن در صفحه اول یا حتی موقعیت یک باشد.
سرفصل مطالب
ایجاد محتوای برجسته و متفاوت برای بهبود رتبهبندی:
برای اینکه محتوای شما در نتایج جستجو برجسته شود و رتبه بالایی کسب کند، نیاز است که چیزی واقعا متفاوت ارائه دهید که از قبل در نتایج وجود نداشته باشد. اما نکته مهم این است که محتوا نباید فقط برای اینکه منحصر به فرد باشد، وجود داشته باشد. باید همچنین قصد جستجوی کاربران را نیز برآورده کند. گوگل میتواند این موضوع را بسنجد و وقتی مشاهده میکند که افراد عموما از نتایج جستجو راضی هستند، به بهبود رتبه شما کمک میکند.
تکنیکهای بهینهسازی محتوا برای سئو:
تولید محتوای ویژه:
امروزه هدف نباید فقط این باشد که یک کلمه کلیدی را چند بار در متن تکرار کنید. بلکه باید محتوایی ارائه دهید که واقعا برای کاربران ارزشمند باشد و قصد جستجوی آنها را برآورده کند. زمانی که شما مجبور بودید کلمه کلیدی را چندین بار در تگ های H قرار دهید گذشته است. بجای به کارگیری محتوانویسِ سئوکار، صرفا یک نویسنده ماهر داشته باشید. نویسنده نباید نگران کلمات کلیدی باشد او باید بهترین محتوای ممکن را تولید کند.
در نهایت برای یک کلمه کلیدی باید محتوایی ایجاد شود که کاربری که به صفحه مراجعه می کند بگوید این بهترین و مفیدترین است؛ حتی در خلاصه ترین و ساده ترین حالت ممکن.
تمرکز بر فهم قصد جستجو:
وقتی کاربران جستجو میکنند، هدفی دارند. اگر محتوای شما بتواند به خوبی به این هدف پاسخ دهد، در نتایج جستجو رتبه بهتری خواهد یافت.
سادهسازی بهینهسازی درون صفحه (On-Page SEO):
بهینهسازی درون صفحه امروزه بسیار سادهتر از گذشته است. تنها نیاز دارید تا کلمه کلیدی خود را در عنوان، در ابتدای محتوا و چند بار دیگر در متن استفاده کنید. این کافی است تا گوگل بفهمد این صفحه در مورد چه موضوعی است.
ساخت بک لینک یا لینک های بازگشتی (Backlinks):
گوگل هنوز هم تا حد زیادی از بک لینک ها استفاده می کند تا بفهمد کدام سایت قابل اعتمادتر و معتبر است. با وجود اینکه راههای بسیاری برای ساخت پیوندهای بازگشتی وجود دارد، یکی از بهترین روشها این است که منبعی برای اطلاعات خاصی در حوزه خود باشید. به عنوان مثال، اگر شما اولین منبعی باشید که آمار معتبری در مورد یک موضوع جدید و متداول ارائه میدهد، سایر وبسایتها و بلاگها به شما لینک خواهند زد.
در نهایت، هدف از سئو این است که محتوایی با کیفیت و مرتبط با نیاز کاربران ارائه دهید. با توجه به نکات و تکنیکهای مطرح شده، شما میتوانید وبسایت خود را بهینهسازی و در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری کسب کنید.
بهینه سازی محتوا برای تجربه کاربری
وقتی محتوا برای سئوی داخلی بهینه شد. گام مهم بعدی بهینه سازی تجربه کاربری است. گوگل قبلا سایت ها را بر اساس تعداد بک لینک یا دفعاتی که یک کلمه کلیدی در صفحه ظاهر می شود رتبه بندی می کرد. البته که که همچنان بک لینک ها بسیار مهم هستند، اما گوگل تا حد زیادی محتوا را بر اساس رضایت کاربر رتبه بندی می کند. این همان هدف جستجو است اما نباید فقط محتوایی ایجاد شود که هدف جستجو را برآورده کند. باید مطمئن شد که کاربر می تواند اطلاعات خود را به سرعت پیدا کند.
اساسا گوگل تجربه کاربر را می تواند به دقت از نحوه تعامل افراد با سایت و اینکه آیا آنها دوباره به نتایج بازمی گردند و به سرعت از سایت شما خارج می شوند یا نه، اندازه گیری کند. اما اگر افراد پس از جستجو برای مدت طولانی در سایت شما بمانند این یک نشانه مثبت برای گوگل است و رتبه شما را بالا می برد.
- اول اینکه تا جای ممکن موارد با ارزش را جلوتر بارگذاری کنید و اساسا چیزی که افراد به دنبال آن هستند در صفحه بالاتر باشد. شما نمی خواهید اصول و موارد ارزشمند را مخفی کنید، بلکه می خواهید آنها را متمایز کنید تا کاربران بتوانند به سرعت مطالب مورد نظر خود را دریافت کنند.
در بسیاری از موارد مقدمه را حذف کنید و مطلب را مختصر و مفید عنوان کنید تا مردم بفهمند که در جای درستی هستند و ظرف چند ثانیه پس از آمدن به صفحه مقصود خود را کسب کنند.
- نکته بعدی در مورد چیدمان محتواست که مشخصا دسترسی به محتوا را آسان تر کند. فونت ریز، بخش های فشرده، پاراگراف های طولانی، مهم نیست چقدر محتوا خوب است چون مردم آن را نمی خوانند.
استراتژی منبع در تولید محتوا
نوعی استراتژی که برای سایت های جدید با اعتبار پایین خوب عمل می کند، استراتژی منبع است. در حوزه کاری خود به دنبال اطلاعات و آمار به روز باشید و درباره آن بنویسید و آن را گسترش دهید.
مثلا در موضوعات انفجاری متوجه می شویم که افراد زیادی در جستجوی داده هایی هستند که به روز تولید می شوند، اما در میان پست های آماری طولانی در بین دیگر اطلاعات روزانه گم می شود. یافتن یک اطلاعات خاص که افراد به دنبال آن هستند در میان آنها دشوار است. پس ما صفحه ای اختصاصی برای اطلاعاتی که روزانه ایجاد می شود، تولید می کنیم. ما منبعی می شویم که به راحتی پیدا می شود و مورد استناد است. به غیر از کلیک توسط خوانندگان، منبعی می شویم برای وبلاگ نویسان و محتوانویسانی که می خواهند درباره آن موضوع بنویسند.