زمانی هم سایت و هم بسیاری از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بستر مناسبی برای کسب و کار در فضای اینترنت بودند. هر کدام ویژگی های خاص خود را برای صاحبان کسب و کار داشتند و البته هر کدام مخاطبان خود را؛ البته در این بین حرفه ای ها از هر دو برای کسب و کار موفق خود استفاده می کردند. همه میدانیم که در سال های اخیر تمایل مردم به استفاده از شبکه های اجتماعی حتی برای خرید بیشتر شده است و مورد توجه هر سن و قشری قرار گرفته است. اما آیا هنوز هم اینستاگرام کارایی خود را دارد؟
در مقالات پیشین هم در مورد سایت فروشگاهی و هم کسب و کار در اینستاگرام صحبت کردیم. همه ما نمونه های موفق کسب و کار در هر دو پلتفرم را دیده ایم. سال هاست اینستاگرام با قابلیت های خود بستر کسب و کار برخی صاحبان مشاغل بود ولی با توجه به شرایط کنونی کسب و کار در اینستاگرام با مشکل روبرو شده است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر کدام از این سیستم می پردازیم.
سرفصل مطالب
اعتماد مشتری
در هر پلتفرم اولین و اساسی ترین موضوع داشتن حس اعتماد مشتریان است. ایجاد این حس اطمینان در ابزاری مثل اینستاگرام سخت تر از سایت است.
چون اینستاگرام یک سیستم اجتماعی طراحی شده و امکان ایجاد حساب کاربری تقلبی در آن زیاد است. از طرفی افراد به راحتی می توانند حساب خود را ببندند و امکان پ ردیابی و پیگیری وجود ندارد. البته این در مورد سایت هم صدق می کند اما نماد اعتماد الکترونیک این امکان را برای دارندگان سایت ایجاد می کند که سیات خود را معتبر و قابل اطمینان کنند و حتی درگاه های بانکی بدون داشتن اینماد به صاحبان فروشگاه تعلق نمی گیرد. پس صاحبان کسب و کار که می خواهند اعتماد مشتری را جلب کنند به دنبال این نماد می روند و مشتریانی که می خواهند با اطمینان خاطر خرید کنند از سایت های با نماد سفارش کالا می دهند.
هزینه سایت یا اینستاگرام
راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام رایگان است و بدون پرداخت هزینه می توانید یک صفحه در اینستاگرام راه اندازی کنید ولی راه اندازی سایت هزینه دارد، البته در نظر داشته باشید هزینه سایت آنقدر هم بالا نیست. برخی افراد تصور می کنند چون در بستری مانند اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و … امکانی برای ردگیری تراکنش های مالی وجود ندارد، قائدتا فروشندگان از پرداخت مالیات راحت هستند. خارج از مبحث قانونی و اصولی درآمد و کسب و کار که مشمول پرداخت مالیات یا حداقل داشتن پرونده مالیاتی می شود اما دارندگان سایت های فروشگاهی هم با نداشتن درگاه بانکی و استفاده از راه هایی مانند پرداخت نقدی، پرداخت به حساب بانکی و یا درگاه های واسط می توانند از پیگیری تراکنش توسط اداره مالیات جلوگیری کنند.
مشتری
مشتری مهمترین رکن یک کسب و کار است. البته مشتری های مخاطب این دو پلتفرم تفاوت عمده ای ندارند. البته ممکن است برخی افراد در سنین بالاتر یا دانش اینترنتی پایینتر در استفاده از سایت به مشکل بربخورند و کمتر رقبت به استفاده از سایت داشته باشند اما با ساده کردن مراحل خرید در سایت این مشکل قابل رفع است. ولی این نکته را از یاد نبریم که افرادی که به سایت مراجعه می کنند اغلب با قصد خرید هستند و افرادی که در اینستاگرام هستند بیشتر به قصد سرگرمی. البته که همانطور که پیش تر ذکر شد استفاده همزمان از چند پلتفرم همه مخاطبان را پوشش می دهد. اما به دلیل فیلتر شدن بسیاری از شبکه های اجتماعی مشتریان مجبور به استفاده از سایت شدند.
فروش
هدف ایجاد یک کسب و کار فروش است و هرچه فروش بیشتر کسب و کار موفق تر است. موفقیت در فروش به پلتفرم فروشگاه ارتباط کمی دارد، این عامل به مهارت اقتصادی صاحبان کسب و کار بستگی دارد. البته که نحوه فروش در سایت و اینستاگرام متفاوت است. با توجه به اینکه بسیاری کاربران در اینستاگرام فعالند شاید به نظر برسد دیده و شناخته شدن کار راحتی است ولی با اینکه این پلتفرم مخاطبان بسیاری دارد اما برای موفقیت و جذب فالوئر که به مشتری تبدیل شوند لازم است قوانین را بدانید و تلاش کنید. ولی در سایت با ابزار سئو خود را به مخاطبان شناسانده و مشتریان خود را جذب کنید.
شرایط ثابت
ثابت بودن شرایط فروشگاه متضمن موفقیت همه این فاکتورهای مهم است. در صوت تغییر دائم آدرس یا پلتفرم فروشگاهی هم اعتماد مشتریان، هم خود مشتری و فروش را از دست می دهید. از قبل هم صحبت فیلتر شدن اینستاگرام بود ولی با توجه به شرایط کنونی امکان رفع فیلتر بعید به نظر می رسد.
کار کردن با سیستم
در نگاه اول کار کردن با اینستاگرام و مشاهده آمار و … کار راحتی به نظر می رسد و کار با سایت دشوار ولی طراحی سایت امروزه بسیار راحتتر شده است. البته در نظر داشته باشید در سایت شما می توانید طراحی دلخواه خود را در کنار هر امکاناتی که نیاز شما ئ مشتریتان هست داشته باشید که در اینستاگرام این قابلیت ها محدود است و فقط از طریق اپلیکیشن مقدور است. اما شما روی سایت کنترل کامل دارید.
دسته بندی و امکان به روز رسانی کالاها
در اینستاگرام هیچ دسته بندی برای محصولات وجود ندارد. همچنین امکان بروز رسانی اطلاعات محصول بسیار دشوار است. از همه مهمتر کاربر امکان جستجوی کالای مورد نظر خود را ندارد و در بین انبوه پست ها باید بگردد. اما در سایت می توانید دسته بندی های مشخصی به هر تعداد نیاز هست ایجاد کنید تا کاربر بهتر کالای مورد نظرش را بیابد و انتخاب کند. از طرفی امکان تعیین موجودی و به روز رسانی لحظه ای قیمت وجود دارد. جستجو در سایت هم که بسیار آسان است.
فرآیند پرداخت و پیگیری مشتری
اینستاگرام امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلایت را ندارد. پرداخت باید از طریق ارائه شماره کارت و در نهایت واریز وجه و ارسال فیش پرداخت انجام شود که گاهی این روسه طولانی و سخت می شود بخصوص برای صاحبان فروشگاه که در طول روز سفارشات زیادی دارند. اما این فرآیند در سایت حتی اگر به روش کارت به کارت باشد در سیستم ثبت می شود و بسیار اصولی و راحت است. همچنین اطلاعات مشتری در سیستم ثبت می شود و شما امکان ارتباط مجدد با مشتری، دریافت نظرات و … دارید.
حرف آخر
با اینکه زمانی اینستاگرام بستر مناسبی برای شروع کسب و کار بود ولی در شرایط کنونی داشتن سایت از ضروریات شده است. برای کسب و کار موفق از اینستاگرام یا پلتفرم های مشابه به عنوان یک پلتفرم جذب مشتری استفاده کنید ولی هیچوقت به عنوان یک پایه کسب و کار در نظر نگیرید. همچنین نگران راه اندازی سایت نباشید همکاران در تیم اپن کارت با مشاوره تخصصی و فنی همه ابهامات شما را برطرف می کنند.