فرض کنید سرمربی یک تیم فوتبال هستید و تیم شما قرار است اولین مسابقه مهم خود را برگزار کند. شما بر چه اساسی استراتژیهای تیمی خود را مشخص میکنید؟ صرفا بر اساس اصول کلی و دانستههای قبلیتان، یا اینکه بر اساس اصول بهعلاوه آرایش و عملکرد تیم رقیب؟ قطعا مورد دوم؛ چراکه بدون در نظر گرفتن اینکه تیم رقیب شما چه نقاط قوت و ضعفی دارد و معمولا در مسابقات مختلف چه آرایشی را انتخاب میکند، نمیتوان در رقابتهای سخت پیروز شد.
در جهان کسبوکار و مخصوصا کسبوکارهای آنلاین نیز همین قاعده برقرار است: شما اگر به بازار وارد شوید بدون آنکه رقبای خود را تحلیل کرده باشید، احتمالا روزهای سختی را در پیش خواهید داشت. بیشتر کسبوکارهای موفق آنلاین با تحلیل و رصد دائمی رقبای خود میتوانند سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.
بدون تحلیل سایت فروشگاهی رقبا و بررسی سئوی رقبا به سختی میتوان یک استراتژی بازاریابی صحیح برای کسبوکارهای نوپا یا در حال رشد پیدا کرد؛ بنابراین با ما همراه باشید تا مهمترین مفاهیم و دستورالعملها را برای تحلیل و بررسی سایت رقیب به شما آموزش دهیم.
سرفصل مطالب
چرا باید رقبای سایت فروشگاهی خود را تحلیل کنیم؟
پیش از شروع بحث یک نکته اولیه را به خاطر بسپارید: هر کمپین بازاریابی موفقیتآمیزی که سایت رقیب اجرا میکند، به این معناست که بخشی از بازار شما را به خود اختصاص داده و به عبارت دیگر، به درآمدتان آسیب زده است. بنابراین میبایست مهمترین رقبایتان را شناسایی کنید، رفتار آنها را تحت نظر داشته باشید و تلاش کنید تا از استراتژیهای مختلف آنها به نفع خود بهره ببرید.
حال بیایید مهمترین مزایای تحلیل رقبا را بررسی کنیم:
۱. شناخت محیط رقابتی: با تحلیل رقبا، میتوانید درک بهتری از تبلیغات و ضدتبلیغات در صنعت خود پیدا کنید.
۲. تعیین نقاط قوت و ضعف: تحلیل سایت رقبا به شما امکان خواهد داد نقاط قوت و ضعف خود و رقبای خود را بهتر بشناسید.
۳. بهبود استراتژی تجارت الکترونیکی: هرچه درک بهتری از استراتژیهای بازاریابی رقیبان خود پیدا کنید، استراتژی هوشمندانهتری برای کسبوکار خود خواهید ساخت.
۴. افزایش بهرهوری تبلیغاتی: با تحلیل کمپینهای تبلیغاتی رقبا خواهید توانست موثرترین راههای تبلیغاتی را در صنعت خود پیدا کنید.
۵. افزایش شناخت مشتری: تحلیل رقبا نهتنها برای شناسایی رفتار آنها، که برای شناسایی رفتار مشتریان نیز مفید است؛ چراکه واکنش آنها به استراتژیهای مختلف بازاریابی را برملا میکند.
بسیاری مزایای دیگر را میتوان برای تحلیل سایت رقبا و البته بررسی سئوی رقبا برشمرد؛ اما تا همینجا نیز میتوان ادعا کرد که این کار یکی از مهمترین مراحل در راهاندازی یا رشد دادن یک کسبوکار است. حال یک سوال مهم پیش میآید و آن اینکه: برای انجام تحلیل سایت رقیب باید چه گامهایی برداریم؟
مراحل تحلیل رقبا سایت فروشگاهی
سه مرحله وجود دارد که باید هنگام تجزیه و تحلیل سایتهای رقیب خود دنبال کنید:
۱. شناسایی رقبای سایت فروشگاهی
گوگل معمولا بهترین راهنما برای شناخت رقبای یک کسبوکار آنلاین است. بسیاری اوقات تنها کافی است مهمترین کلمات کلیدی مرتبط با زمینه کاری خود را لیست کرده، آنها را در گوگل سرچ کنید و ببینید کدام سایتها بیشترین سهم را در صفحات اول گوگل دارند: همانها رقبای اصلی شما هستند.
بنابراین اولین گام در فرآیند تحلیل رقبا این است که یک لیست از رقبای کوچک و بزرگ خود به دست بیاورید. شما میتوانید این لیست را از موتورهای جستوجوی مختلف و البته رسانههای اجتماعی نظیر اینستاگرام و توییتر به دست بیاورید.
۲. مشخص کنید که به دنبال چه اطلاعاتی از سایت فروشگاهی هستید
بازدید از سایت یک رقیب و مرور بیهدف آن به امید یافتن یک چیز مفید، راه درستی برای انجام تجزیه و تحلیل وبسایت رقیب نیست. شما باید بدانید به دنبال چه چیزهایی هستید و تصوری واضح از آنچه میخواهید داشته باشید. مهمترین اطلاعاتی که باید در وبسایت رقیب به دنبال آن باشید عبارت است از:
- کلمات کلیدی هدفمند
- موضوعات پست وبلاگ و قالبهای ارائه موضوعات
- منابع، ابزارها یا افزونههای استفادهشده در وبسایت برای بهبود تجربه کاربری
- ویژگیهای فنی طراحی وب مانند سرعت لود صفحه، سازگاری با موبایل و…
- فرمهای دریافت آدرس ایمیل یا شماره تلفن، فراخوانهای اقدام (CTA) و سایر ابزارهای جذب لید (Lead Generation)
- بکلینکها
در ادامه مقاله و در بخش «پارامترهای کلیدی برای تحلیل رقبا» این موضوع را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.
۳. تجزیه و تحلیل SWOT برای سایت فروشگاهی انجام دهید
پس از آنکه اطلاعات موردنیاز خود را جمعآوری کردید، نوبت به مرحله نهایی، یعنی تحلیل اطلاعات میرسد. بهترین راه برای تحلیل این اطلاعات، استفاده از روش تحلیل SWOT است. SWOT به معنی استخراج نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها از دل اطلاعاتی است که در مرحله قبل به دست آوردهاید. برای انجام این تحلیل به بهترین شکل، لازم است چنین سوالاتی را بپرسید:
- کدام کلمات کلیدی بیشترین موفقیت را برای سایت رقیب به ارمغان آورده است؟ کسبوکار ما بر روی کدامیک از این کلمات کلیدی میتواند سرمایهگذاری کند؟
- کدام کلمات کلیدی برای این رقیب خوب کار نمیکنند؟
- این رقیب چه کلمات کلیدی را هدف قرار نمیدهد؟ کدامیک از این کلمات کلیدی میتوانند برای کسبوکار ما یک فرصت برای جذب کاربران جدید باشند؟
- عملکرد رقیب در کدامیک از کلمات کلیدی برای کسبوکار ما تهدید به حساب میآید؟
با پرسیدن چنین سوالاتی میتوانید جدول SWOT خود را کامل کنید و بخش مهمی از تحلیل خود را بدین ترتیب پیش ببرید.
پارامترهای کلیدی برای تحلیل رقبای سایت فروشگاهی
در بخش قبلی چند مورد از مهمترین پارامترهایی که در سایت رقیب باید به دنبال آنها باشید را ذکر کردیم؛ در ادامه چند مورد دیگر را بررسی خواهیم کرد:
۱. ترافیک وبسایت: در تحلیل سایت رقبا، یکی از مهمترین مواردی که لازم است بررسی شود میزان ترافیک آنهاست. با کمک ابزارهایی که در بخش معرفی خواهیم کرد میتوانید این موضوع را در سایت رقیب رصد کنید.
۲. رتبهبندی در موتورهای جستجو: در بررسی سئوی رقبا، میبایست رتبهبندی آنها در موتورهای جستجو در کلمات کلیدی مختلف را بررسی کنید و یک لیست جامع در این زمینه داشته باشید.
۳. عملکرد در تولید محتوا: وبلاگ، خبرنامه ایمیلی، شبکههای اجتماعی و دیگر رسانههای رقبای خود را دائما تحت نظر داشته باشید.
۴. بررسی طراحی (UI) و تجربه کاربری (UX) سایت رقیب.
۵. کمپینهای تبلیغاتی: نحوه استفاده رقبای خود از تبلیغات دیجیتال و روشهای بازاریابی آنلاین برای جلب مشتریان جدید را رصد کنید و میزان موفقیت هرکدام را تحت نظر داشته باشید.
۶. فناوریها و ابزارهای استفادهشده: برخی رقبای شما ممکن است از تکنولوژیهای جدید و نامرسوم برای بازاریابی استفاده کنند.
۷. نحوه ارتباط با مشتریان: سیاستهای رقبای خود در نحوه تعامل آنها با مشتریان و ایجاد روابط مثبت را بررسی کنید.
۸. سیاست قیمتگذاری: درباره روشها و استراتژیهای رقبایتان در قیمتگذاری محصولات خود تحقیق کنید.
بهترین ابزارهای تحلیل رقبای سایت فروشگاهی
حال که با مراحل و پارامترهای مهم در تحلیل سایت رقبا آشنا شدیم، میتوانیم بهترین ابزارهای آنلاینی که میتوانند در جمعآوری و تحلیل اطلاعات به کمک شما بیایند را بررسی کنیم.
۱. Google Analytics: اگر به دنبال راهی برای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت خود و رقبا هستید، گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان و بسیار قدرتمند است. همچنین گوگل ترندز و ابزارهای رایگان گوگل ادز میتوانند برایتان بسیار مفید باشند.
۲. SEMrush: یک ابزار قدرتمند تجزیه و تحلیل سایت در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که به شما اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد و استراتژی رقبا در وبسایتهای خود و نیز کلمات کلیدی مؤثر برای بهبود SEO و تبلیغات آنلاین فراهم میکند.
۳. SpyFu: یک ابزار تحقیق رقبا در دنیای مارکتینگ دیجیتال است که به کسبوکارها کمک میکند تا استراتژیها و کلمات کلیدی رقبا را برای بهبود SEO و تبلیغات آنلاین خود تجزیه و تحلیل کنند؛ ابزارهای SpyFu بسیار متنوع و جالب توجه است.
۴. SimilarWeb: ابزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایتها و اپلیکیشنها ارائه میدهد. این سایت به کسبوکارها اطلاعات مفیدی درمورد رقبا، اعتبار وبسایت و منابع ترافیک آنها، و حتی تحلیل کمپینهای تبلیغاتی آنها ارائه میدهد. این ابزار امکان مقایسه عملکرد دقیق رقبا، شناخت مشتریان و رشد دیجیتال را فراهم میکند.
۵. BuzzSumo: ابزاری برای تحلیل محتوا و نحوه پروموت آنها در رسانههای اجتماعی است که به کسبوکارها کمک میکند محتوای موثرتری را ایجاد کنند. این ابزار به کاربران امکان میدهد تا محتوای موفق رقبا و روندهای اجتماعی را پیگیری کرده و بر اساس آنها استراتژی محتوا ایجاد کنند.
جمعبندی
در این مقاله به مهمترین مفاهیم و نکات درباره تحلیل اصولی وبسایت رقبا و سئوی آنها اشاره کرده و همچنین بهترین ابزارهایی که در این زمینه میتوانند به کمک شما بیایند را معرفی کردیم. آیا شما تجربه جالبی در این زمینه دارید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید!