آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که یک محتوای جامع و فوقالعاده برای وبسایت خود آماده کنید، اما آن محتوا جایگاه مناسبی در گوگل دریافت نکند؟ احتمالا بله! چراکه این یک اتفاق بسیار شایع در دنیای وبسایتهاست. اما چرا چنین اتفاقی رخ میدهد؟
بیتوجهی به اصول سئو و بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستوجو، مهمترین عاملی است که باعث میشود محتواهای خوب وبسایت شما به اندازه کافی بازخورد نداشته باشد. در این میان، یکی از برجستهترین فعالیتهایی که در سئوی وبسایت خود باید در نظر داشته باشید، مسئله لینک سازی است. لینک سازی فعالیتی است که اگر آن را به خوبی انجام دهید، میتوانید به طور چشمگیری جایگاه خود را در گوگل و سایر موتورهای جستوجو ارتقا دهید. کلیک و بازدید سایت خود را افزایش دهید و همچنین فروش سایت فروشگاهی تان را بیشتر کنید.
اما لینکسازی چیست؟ مهمترین مفاهیم آن چه مواردی هستند؟ چگونه آموزش لینک سازی ببینیم و به کدام موارد در آموزشها بیشتر توجه کنیم؟ در این مقاله با ما همراه شوید تا با مهمترین مفاهیم در لینک سازی آشنا شویم و چند نکته مهم و پایهای در آموزش لینک سازی یاد بگیریم.
سرفصل مطالب
لینک سازی (Link Building) چیست؟
به طور خلاصه، لینکسازی یا “Link Building” به فرآیند جذب و جلب لینک از سایر وبسایتها به وبسایت خودمان اشاره دارد. باید بدانید که این فرآیند به بهبود رتبهبندی و ترافیک وبسایت شما در موتورهای جستجو کمک بزرگی میکند. لینکسازی به عنوان یک استراتژی سئو استفاده میشود و اهمیت آن در جلب ترافیک کیفی و افزایش اعتبار وبسایت فوقالعاده زیاد است.
مزایای لینکسازی عبارتند از:
۱. بهبود رتبهبندی سایت
۲. افزایش ترافیک وبسایت
۳. افزایش اعتبار وبسایت شما در میان کاربران و در موتورهای جستجو
۴. ارتقاء ناوبری و تجربه کاربری (با کمک لینکسازی داخلی)
۵. تقویت شبکهسازی آنلاین وبسایت شما در میان سایر وبسایتها.
انواع لینکها
برای آنکه بتوانید به خوبی مطالب مرتبط با لینکسازی را متوجه شوید، لازم است با چند اصطلاح پایهای در این زمینه آشنا شوید:
۱. لینکهای ورودی (Inbound Links)
منظور از لینکهای ورودی یا Inbound Links به وبسایت، لینکهایی است که از سایتها و منابع دیگر به وبسایت شما ارجاع میدهند. لینکهای ورودی به عنوان پیوندهای ورودی یا بکلینکها نیز شناخته میشوند. باید دانست که لینکهای ورودی در افزایش اعتبار و اهمیت وبسایت شما اهمیت زیادی دارند؛ هرچه تعداد و کیفیت بالاتری از لینکهای ورودی داشته باشید، اعتبار شما در موتورهای جستجو بالاتر میرود و شانس صفحات مختلف وبسایت شما برای نمایش یافتن در صفحات اول گوگل، بینگ و… افزایش مییابد.
۲. لینکهای داخلی (Internal Links)
لینکهای داخلی به لینکهایی اشاره دارند که از یک صفحه سایت به صفحات دیگر در همان وبسایت ارجاع میدهند؛ اهداف لینکهای داخلی عبارتند از: افزایش ناوبری داخلی وبسایت، بهبود تجربه کاربری، افزایش صفحات و زمان ماندن کاربران در وبسایت، تقویت SEO داخلی (مطالب مرتبط با هم لینکدهی شوند)، و توسعه ساختار وبسایت. لینک دهی مطالب مرتبط به غیر از مقالات مرتبط می تواند در سایت فروشگاهی بصورت لینک دهی به صفحه کالا یا دسته بندی باشد. همچنین دسته بندی در توضیحات صفحه کالا به دسته بندی مربوطه بسیار مفید است.
۳. لینکهای خارجی (External Links) و لینکهای خروجی (Outbound Links)
لینکهای خارجی (External Links) و لینکهای خروجی (Outbound Links) در اصل دو مفهوم مجزا هستند اما تفاوتهای آن بسیار جزئی است؛ بنابراین در نگاهی کلی میتوان این دو را یک مفهوم در نظر گرفت. این دو مفهوم به لینکهایی اشاره دارند که از وبسایت شما به وبسایتها و دیگر منابع خارج از وبسایتتان ارجاع میدهند.
4. لینک فالو یا دوفالو (Dofollow)
به نوعی از لینکهای خارجی (external links) اشاره دارند که به موتورهای جستجو اجازه میدهند که پیروی از آنها و انتقال اعتبار (یا جریان لینک) به وبسایت مقصد داشته باشند. در واقع موتورهای جستجو میتوانند از این لینک برای ارتقاء رتبهبندی وبسایت مقصد استفاده کنند.
5. لینک نوفالو (Nofollow)
لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال نمیکند و از آن برای ارتقاء رتبهبندی وبسایت مقصد استفاده نمیکند.
6. لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC)
لینکهایی که توسط کاربران در شبکههای اجتماعی، فرومها، بخش کامنت وبسایتهای مختلف و… ایجاد میشود.
7. لینک اسپانسری (Sponsored)
لینکهایی که در سایر وبسایتها قرار میگیرد و این کار در ازای پرداخت پول انجام میشود.
عوامل کلیدی لینک سازی
عوامل کلیدی لینکسازی شامل موارد زیر هستند:
۱. کیفیت لینکها (Quality of Links)؛ لینکهایی که از وبسایتهای معتبر و محتوای مرتبط دریافت میشوند معمولاً ارزش بیشتری دارند.
۲. تعداد لینکها (Quantity of Links)؛ هرچه لینکهای «معتبر» بیشتری دریافت کنید، رنک شما در گوگل افزایش خواهد یافت.
۳. متن لینک (Anchor Text)؛ لازم است انکر تکست شما مرتبط و سرچ شونده باشد.
۴. منابع متنوع (Diversity of Sources)؛ هرچه بکلینکهای شما از سایتهای مختلف و موضوعات متنوعتری باشند، اعتبار وبسایت شما افزایش خواهد یافت.
۵. لینکدهی داخلی (Internal Linking)؛ در قسمت قبل توضیح داده شد.
۶. بروزرسانی مداوم (Freshness)؛ استمرار در لینکسازی و آپدیت مداوم لینکها اهمیت بسیار زیادی در افزایش رنک وبسایتتان دارد.
۷. تاریخچه لینکها (Link History)؛ تاریخچه لینکها نیز مهم است. آن دسته از لینکها که به مرور زمان ساخته شدهاند و مخصوصا از وبسایتهای معتبر دریافت شدهاند، ارزش بیشتری دارند.
۸. لینکدهی به منابع معتبر (Linking to Authoritative Sources)؛ از لینکدهی به منابع معتبر نترسید! انجام این کار به موتورهای جستجو نشان میدهد که شما از منابع معتبر برای تهیه محتوا استفاده میکنید.
۹. استفاده از استراتژی صحیح (Strategic Approach)؛ لینکسازی را باید به طور استراتژیک انجام دهید و از مدلهای متنوع برای این کار استفاده کنید. در بخش بعدی این موضوع را بیشتر بررسی میکنیم.
روشهای اجرای لینکسازی
برای اجرای موفق لینکسازی، شما نیاز به یک استراتژی مناسب و متنوع دارید. در ادامه، روشهای معمول برای اجرای لینکسازی را بررسی میکنیم:
۱. نوشتن پست مهمان
۲. ساخت و توزیع اینفوگرافیکها
۳. لینکسازی در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی
۴. یافتن پیوندهای شکسته
۵. رصد بک لینکهای موفق رقبا
۶. رها نکردن بک لینکها و استفاده از آنها
۷. اهمیت دادن به رشد پرسونال برندینگ
۸. تهیه محتوای آسمان خراش
همه موارد بالا در مقاله انواع مدلهای لینکسازی بررسی کردهایم و شدیدا پیشنهاد میکنیم برای احاطه بیشتر بر مطالب مرتبط با لینکسازی، آن را مطالعه کنید.
پیگیری و ارزیابی لینکها
تنها در صورتی میتوانید لینکسازی موفقی تجربه کنید که به طور مداوم فرآیند لینکسازی خود را پیگیری و ارزیابی کنید. برای این کار میتوانید از این راهبردها و ابزارها بهره ببرید:
۱. استفاده از Google Search Console: این ابزار به نوعی بهترین ابزار برای رصد موفقیت استراتژیهای لینکسازی شماست.
۲. استفاده از سایر ابزارهای تحلیل سئو: ابزارهای متعددی مانند Ahrefs، Moz، SEMrush و Majestic SEO میتوانند اطلاعات ارزشمندی نظیر تعداد لینکها، منابع آنها، و ارزش دامنهها را نمایش دهند.
۳. رصد ترافیک و ترتیب کلمات کلیدی؛ پیگیری ترافیک وبسایت و ترتیب کلمات کلیدی میتواند تأثیر لینکها بر رتبهبندی وبسایت شما را نشان دهند. ابزارهای Google Analytics و Google Search Console برای این منظور مفید است.
خطاهای متداول در لینک سازی
برخی رفتارها در هنگام لینکسازی از نظر گوگل خطا به حساب میآیند و انجام آنها به اعتبار وبسایتتان آسیب وارد میکند. در ادامه برخی از این خطاها را بررسی میکنیم:
۱. بکلینکهای منابع با اعتبار کم: بکلینکهایی که از وبسایتهای کماعتبار دریافت میکنید، به اعتبار وبسایت شما نیز آسیب خواهد زد.
۲. لینکهای بیمعنی (Irrelevant Links): اگر لینکها به صفحات یا منابعی اشاره کنند که ارتباطی با موضوع و محتوای وبسایت شما نداشته باشند، به اعتبار شما آسیب میزنند.
۳. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)؛
۴. بکلینکهای مشکوک یا پنهان؛ ایجاد لینکهای پنهان یا مشکوک که از نظر گوگل سئوی کلاهسیاه (Black Hat SEO) به حساب بیایند، آسیب جدی به سئوی وبسایتتان خواهد زد.
۵. عدم رصد و پیگیری لینکها؛
۶. عدم تنوع منابع لینکدهی؛
۷. لینکهای شکسته یا از کار افتاده؛
۸. ارائه نکردن محتوای ارزشمند و کاربرپسند؛
۹. رعایت نکردن استراتژیهای سئو.
نتیجهگیری
در این مقاله به مهمترین مفاهیم و نکات درباره لینک سازی اصولی وبسایت اشاره کردیم. شما میتوانید این مقاله را به عنوان یک مطلب مقدماتی در آموزش لینک سازی در نظر بگیرید و در ادامه به سراغ یادگیری ابزارهایی که در طول مقاله معرفی کردیم بروید. آیا شما تجربه جالبی در لینک سازی دارید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید!