فرقی نمیکند که یک فروشگاه اینترنتی کوچک یا بزرگ دارید، احتمالا یکی از اهداف کسبوکار شما، رشد خواهد بود. این رشد به معنی آگاهی مشتریان بیشتر از برند شما و افزایش فروش در سایت فروشگاهی است.
یکی از مهمترین بخشهای استراتژی بازاریابی فروشگاههای اینترنتی، تبلیغات آنلاین است؛ زیرا بهترین راه برای ایجاد آگاهی از برند، هدف قرار دادن مشتریان و افزایش فروش محسوب میشود. در این مطلب همراه ما باشید تا با استراتژی تبلیغات فروشگاه اینترنتی آشنا شوید.
سرفصل مطالب
تبلیغات سایت فروشگاهی چیست؟
تبلیغات فروشگاه اینترنتی نوعی بازاریابی است که با توزیع محتوای غیررایگان در کانالهای دیجیتال، مشتریان بالقوه و دائمی را به یک فروشگاه اینترنتی جذب میکند. این روزها تبلیغات سایت به یک صنعت میلیاردی تبدیل شده است. بهگونهای که طبق سرشماری انجام شده در ایالات متحده آمریکا، 25 درصد از کل هزینههای دیجیتالی یک فروشگاه به تبلیغات نسخه آنلاین آن مربوط میشود. حتی فروشگاههای مصالح ساختمانی هم این روزها روی تبلیغات آنلاین فروشگاه خود سرمایهگذاری میکنند.
بیشتر سایتهای فروشگاهی روی تبلیغات آنلاین سرمایهگذاری میکنند؛ زیرا در اینترنت، فروشگاه خود را دارید و بسیاری از مصرفکنندگان به خرید از فروشگاههای اینترنتی علاقه دارند. گوگل ادز (تبلیغات گوگل)، تبلیغات بنری، تبلیغات داینامیک (dynamic product ads) و تبلیغات در شبکههای اجتماعی از گزینههای تبلیغات برای سایت فروشگاهی هستند. برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی میتوانید از انواع قالبهای بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، خبرنامه و محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) استفاده کنید.
تفاوت تبلیغات سایت فروشگاهی و بازاریابی سایت فروشگاهی
تبلیغات فروشگاه اینترنتی تنها یک نوع بازاریابی است. استراتژی بازاریابی فروشگاه اینترنتی شامل آماده سازی محصولات برای بازار، تعیین مخاطبان هدف، مزیت محصول و طراحی هویت بصری میشود. تبلیغات سایت فروشگاهی شامل تبلیغ محصولات و برند از طریق کانالهای پولی است.
مزایای تبلیغات سایت فروشگاهی
همه تبلیغهای پولی با هدف آگاهی از برند و محصول انجام میشوند. در نتیجه تبلیغات، نام شرکت و محصولات شما را به گوش مخاطبان جدید و قدیمی میرسانند. کمپینهای تبلیغاتی میتوانند انواع اهداف فروشگاههای اینترنتی را تحت تاثیر قرار دهند:
- افزایش ترافیک
- افزایش میانگین ارزش سفارش یا AOV
- ساخت فهرستی از مشترکین خود
- افزایش آگاهی از برند
افزایش فروش
آیا میتوانید بدون استفاده از تبلیغات آنلاین، این اهداف را عملی کنید؟ احتمالا خیر. در دنیای آنلاین تمام مردم به کالاهای گران قیمت و رقابتی توجه میکنند. در این محیط، تبلیغات یک ضرورت به حساب میآید. در ادامه به شما میگوییم که تبلیغات بین بازاریابان فروشگاههای اینترنتی چه مزیتهایی دارد.
مقیاس پذیری
همانطور که میدانید برای انجام تبلیغات پولی باید هزینه بپردازید. بنابراین بودجه عامل مهمی در تعیین استراتژی تبلیغات فروشگاه اینترنتی شما محسوب میشود. هزینه جذب مشتری یا CAC و بازگشت هزینه تبلیغات یا ROAS معیارهای مهمی برای پیگیری تبلیغات سایتهای اینترنتی هستند. یکی از ویژگیهای خوب تبلیغات آنلاین پولی، مقیاس پذیر بودن آن است. شما میتوانید با بودجه کمی، تبلیغات سایت خود را شروع کنید و با تحقیق بیشتر، تبلیغات خود را بهصورت موثر و در بهترین کانالها انجام دهید. در نهایت تبلیغ شما نتیجه دو برابری را در پی داشته باشد.
قابلیت هدف گذاری
به دلیل وجود ابزارهایی مانند کوکیهای Third-party (کوکیهای شخص ثالث)، Facebook pixels (پیکسلهای فیسبوک) و تمایل کاربران به منتشر کردن تجربیات خود در فضای مجازی و موتورهای جستجو، هدف قرار دادن گروه خاصی از مشتریان با تبلیغات موثرتر، آسانتر میشود. شما میتوانید تبلیغات فروشگاه اینترنتی خود را بر اساس اطلاعات جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت و مکان خریداران هدف گذاری کنید. سپس بر اساس اطلاعات روان شناختی گروه هدف مانند علاقهها، باورها و فعالیتها، سفارشی سازی تبلیغات خود را انجام دهید. شما میتوانید مشتریان خود را بر اساس رفتارهایی که دارند، در گروههای مختلف قرار دهید. برای مثال چه وبسایتهایی را بازدید کردند، چه محصولاتی را دیدهاند و چه مواردی را در سبد خرید خود قرار دادند.
حاوی اطلاعات مفید
مهمترین اقدام در کمپین تبلیغاتی هر فروشگاه اینترنتی، اندازهگیری، تجزیه و تحلیل و تطبیق استراتژی برای اطمینان از بهترین نتیجه است. تبلیغات بهترین منبع اطلاعات برای شما به حساب میآید. تبلیغات میتواند به کسب اطلاعات درباره موارد زیر به شما کمک کند:
- چه کسی روی چه چیزی کلیک میکند؟
- کدام تصاویر بیشترین تبدیل را دارند؟
- کدام اقدامات هدف گیری دوباره در بازگرداندن خریداران به سبدهای خرید رها شده موثرتر بوده است؟
تمام این اطلاعات درباره مخاطبان هدف شما برای بهینهسازی بیشتر اقدامات بازاریابی و تبلیغات فروشگاه اینترنتی شما کاربرد دارند.
درآمد بیشتر برای فروشگاه شما
هر چه تبلیغات شما موفقتر عمل کند، سهم بیش تری از درآمد شما متعلق به تبلیغات است. در صنایع رقابتی، آگاهی از برند یکی از راههای تسلط بر سهم عظیمی از بازار محسوب میشود. با تبدیل فروشگاه خود به یک فروشگاه اینترنتی که مردم میخواهند از آن خرید کنند و افراد زیادی نام آن را شنیدهاند، درآمد شما افزایش خواهد یافت.
7 استراتژی ضروری برای تبلیغات سایت فروشگاهی
اکنون با مفهوم تبلیغات فروشگاه اینترنتی آشنا شدید. پس در ادامه 7 استراتژی موثر را معرفی میکنیم که در موفقیت کمپینهای تبلیغاتی سایت فروشگاهی شما تاثیر زیادی دارد. علاوه بر استراتژیها، شما میتوانید با خواندن مطلب چگونه تبلیغات پر بازده داشته باشیم؟ مهمترین نکات برای داشتن یک تبلیغات موثر را بشناسید.
1) شخصی سازی
در یک بازار اشباع شده از تبلیغات، ساخت یک تجربه سفارشی سازی شده یا شخصی سازی در محتوا و صفحات فرود و تبلیغات، تنها راه برای جلب توجه مشتری بالقوه محسوب میشود. شخصی سازی به شما کمک میکند نیازهای مخاطبان خود را بشناسید و آنها را برآورده کنید. امروزه برندها میتوانند با جمع آوری دادهها و هدف گذاری دقیق، اطلاعات بیشتری درباره مخاطبان خود به دست آورند. با کمک این اطلاعات میتوانید شخصیتی نزدیکتر به شخصیت مخاطبان خود بسازید. در ادامه اعداد به شما میگویند چرا شخصی سازی اهمیت زیادی دارد؟
- 82 درصد از مشتریان پس از درگیر شدن با یک محتوای شخصی شده، احساس مثبتتری نسبت به آن برند دارند.
- 91 درصد مصرفکنندگان بیش تر با برندهایی سر و کار دارند که پیشنهادات و توصیههای آنها را به یاد میآورند.
- 72 درصد از افرادی که به شخصی سازی برند اهمیت میدهند، معتقدند که شخصی سازی در سوق دادن آنها به خرید تاثیر بیشتری داشته است.
- شرکت مشاوره مک کینزی گفته که 80 درصد از مصرفکنندگان به شخصی سازی فروشگاهها اهمیت میدهند.
2) تبلیغات در شبکههای اجتماعی
تبلیغکنندگان موفق، پول خود را در جایی خرج میکنند که مخاطبان وقت بیشتری را در آن جا میگذرانند. شبکههای اجتماعی به بهترین ابزارها برای بازاریابان DTC تبدیل شدهاند که میخواهند به خریداران دسترسی پیدا کنند. خریداران حداقل چند ساعت از روز را به بررسی شبکههای اجتماعی خود اختصاص میدهند. بنابراین شبکههای اجتماعی بهترین فضا برای تبلیغات فروشگاه اینترنتی هستند. طبق تحقیقات انجام شده، نیمی از مصرفکنندگان با خواندن نظرات دیگران درباره یک برند نظر دادهاند و 35 درصد افراد بر اساس همین نظرها تصمیم به خرید محصول گرفتند.
اکثر پلتفرمهای شبکههای اجتماعی نه تنها به دیده شدن برند کمک کردند، بلکه قالبهای متنوع تبلیغاتی را ارائه دادهاند. برای مثال انتشار انواع مختلفی از قالبهای تبلیغات سایت مانند تبلیغات ویدئویی، تبلیغات نمایشی (Display ads)، تبلیغات با کمک مخاطبان (گرفتن اطلاعات از کاربران) (lead ads)، تبلیغات پویا و… در متا، اینستاگرام و فیسبوک امکانپذیر است. همچنین به دلیل مشترک بود صاحبان فیسبوک و اینستاگرام، میتوانید در یک نرمافزار حسابهای خود را در هر دو پلتفرم مدیریت کنید. با وجود شبکههای اجتماعی متنوع، باید چند بار آزمایش کنید تا به بهترین قالب برای تبلیغات سایت خود برسید.
3) تبلیغات گوگل
یکی دیگر از راههای تبلیغات فروشگاه اینترنتی شما، تبلیغات پرداختی به ازای کلیک (ppc) است. گوگل رتبه یک وبسایتهای پر بازدید در جهان به حساب میآید و تعدادی قالب تبلیغاتی را برای تبلیغ فروشگاههای اینترنتی ارائه میدهد که شامل تبلیغات جستجوی گوگل، تبلیغات پولی و گوگل ادوردز هستند. تبلیغات گوگل بر اساس تطبیق عبارات تایپ شده در کادر جستجو با کلمات کلیدی استفاده شده در تبلیغات شما کار میکند. شما فقط زمانی هزینهای را پرداخت میکنید که کاربر روی لینک تبلیغات شما کلیک کند. برای فعال سازی تبلیغات خود میتوانید از سه نوع کلمه کلیدی استفاده کنید:
- تطابق گسترده کلمات کلیدی: در صورتی که کاربران یک عبارت را جستجو کنند و کلمه کلیدی شما با آن عبارت مترادف، مشابه یا دارای تغییرات کمی باشد، تبلیغات فروشگاه اینترنتی شما نشان داده میشود.
- تطابق عبارت کلمات کلیدی: در صورتی که کاربر یک عبارت را جستجو کند و به عنوان کلمه کلیدی شما هم به کار رفته باشد، تبلیغات نشان داده میشود. البته با کلمات نزدیک هم فعال شده، ولی عبارات مترادف مجاز نیستند.
- تطابق دقیق کلمات کلیدی: در این نوع تبلیغ هیچگونه تغییر، شباهت یا مترادف قابل قبول نیستند. تنها در صورتی تبلیغات شما نمایش داده میشود که عبارت جستجو شده توسط کاربر شما دقیقا کلمه کلیدی مد نظر شما باشد.
در صورت استفاده از کلمات کلیدی گسترده، تعداد کلیکها و هزینه برای تبلیغات بالاتر میرود. پس اگر بودجه محدودی دارید از تطابق دقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. همچنین میتوانید در صورت تبدیل نشدن کلمات خاصی، بودجه خود را برای کلماتی که جستجوی بیشتری دارند اختصاص دهید.
4) هدف گذاری دوباره
هدف گذاری مجدد بهترین روش برای بازگرداندن مشتریان به سبدهای خرید رها شده است. ممکن است مشتریان در سراسر اینترنت به دنبال محصولاتی که در سبد خرید رها کردهاند، باشند و شما کاری میکنید که دوباره به فروشگاه اینترنتی خودتان برگردند. هدف گیری مجدد بهترین راه برای پیشنهاد محصول و افزایش فروش است؛ زیرا از تاریخچه مرورگر خریداران برای برنامهریزی تبلیغات سایت فروشگاهی خود استفاده میکنید. برندها میتوانند خریداران را در قالبها و پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی باری دیگر مورد هدف قرار دهند. برای مثال یک لباسی که قصد خرید آن را در یک سایت اینترنتی داشتید، اکنون در تبلیغات فیسبوک، اینستاگرام یا سایتهای خبری میبینید. این همان هدف گذاری دوباره است.
5) تبلیغات مکالمهای
در فضای شلوغ بازاریابی، تبلیغات مکالمهای به متمایز کردن برند شما بیشتر کمک میکند. ربات چت در فروشگاه اینترنتی بهترین نوع تبلیغات مکالمهای به حساب میآید. تبلیغات مکالمهای به انسانی کردن تجربه خرید، کمک زیادی میکند. برای خیلی از خریدارانی که به دنبال ارتباطات شخصی سازی شده هستند، اما علاقهای به برقراری ارتباط با خدمات مشتریان یا نمایندگان فروش ندارند، تبلیغات مکالمهای شکل موثرتری از تعامل محسوب میشود.
6) تبلیغات اومنی چنل
به تمام سرمایهگذاران گفته میشود که تبلیغات فروشگاه اینترنتی خود را در طیف وسیعی از کانالهای دیجیتالی انجام دهند. با این کار، با سرعت بیشتری هزینههای انجام شده به جیبشان بازمیگردد. در اومنی چنل بر خلاف مالتی چنل، مشتری را مورد هدف قرار میدهید نه کسبوکارتان. یعنی از همه کانالهای ارتباطی برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده میکنید. ولی پیامهای شما یک پیام واحد برای همه مخاطبان نیست! بلکه با توجه به فرایند خرید مشتری یعنی از شروع تا انتها از طریق همه کانالهای ارتباطی و با توجه به درخواستی که دارد به او پیام میدهید.
7) بهینهسازی نرخ تبدیل
هر اقدامی که کاربر انجام میدهد تا به خریدار فروشگاه اینترنتی شما تبدیل شود، نرخ تبدیل نام دارد. برای مثال نرخ تبدیل کلیکهای تبلیغات، نرخ تبدیل فرمهای ثبت نام ایمیل، پیامک و تبدیل سبدهای خرید رها شده به تکمیل شده را اندازه بگیرید. CRO یا بهینهسازی نرخ تبدیل، مهمترین ابزار تبلیغات فروشگاه اینترنتی شما است؛ زیرا با استفاده از منابع و بودجهای که دارید نتایج تبلیغات شما را بهبود میبخشد. برای مثال به جای اجرای کمپینهای تبلیغاتی با نرخ تبدیل پایین، روی افزایش نرخ تبدیل هزینه کنید. تست A/B یکی از راههای موثر برای بهینهسازی نرخ تبدیل به حساب میآید.
موتورهای تبلیغاتی سایت فروشگاهی خود را راهاندازی کنید
برای همگام شدن کسبوکارتان با برندهای دیگر باید از شیوههای تبلیغات فروشگاه اینترنتی مطلع شوید. فناوریها به تقویت تبلیغات آنلاین، هدف یابی، بخش بندی و پالایش مخاطبان و دادهها کمک میکنند. بنابراین میتوانید دائما اثر بخشی تبلیغات و ROAS فروشگاه خود را بهبود ببخشید. اگر یک فروشگاه اینترنتی جذاب و قوی دارید، تبلیغات سایت خود را در کانالهای تبلیغاتی مختلفی انجام دهید. همچنین مطمئن شوید که با درگیر کردن خریداران، حلقه خرید محکمی بین فروشگاه خود و خریداران بستهاید. دستیابی به مشتریان جدید نسبت به حفظ مشتریان قدیمی 5 برابر سود بیشتر خواهد داشت. همچنین افزایش 5 درصدی در حفظ مشتریان با حداقل سود 25 درصدی همراه است.