استفاده از شبکه های اجتماعی برای درآمدزایی و به طور کلی بازاریابی شبکه های اجتماعی را میتوان یک تحول در تاریخ بازار و بازاریابی دانست؛ چراکه کسبوکارهای کوچک و بزرگ با کمک این رسانهها توانستند به افراد بسیار بیشتری در سرتاسر جهان متصل شوند.
این نکته مهم را نباید فراموش کرد که افراد زیادی با تنوع سنی و شخصیتی زمان بسیاری را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. پس سایت فروشگاهی شما از همه اقشار جامعه مخاطب خواهد داشت.
نکته دیگری که این شبکه ها را به یک عامل متحولکننده تبدیل کرده است، به موضوع «تعامل» ارتباط دارد: شبکههای اجتماعی تعامل میان برند و مشتریان را بهطور چشمگیری بالا میبرد. این امکان ارتباط دوسویه میان مشتری و کسبوکار، آنهم به طور مستمر، باعث شده تا کسب درآمد از شبکه های اجتماعی بسیار سادهتر از سایر کانالهای ارتباط با مشتریان باشد.
با ما همراه باشید تا همهچیز را درباره بازاریابی شبکه های اجتماعی بررسی کنیم.
سرفصل مطالب
بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
اگر به دنبال تعریف دقیقی از بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید، ابتدا نگاهی به مقاله دلیل اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی داشته باشید؛ در این مقاله میتوانید چیستی و دلایل اهمیت فوقالعاده بالای این رسانهها را در بازاریابی مطالعه کنید.
اما چرا شبکههای اجتماعی برای گسترش کسبوکار شما تا این حد مهم هستند و شما از چه راههایی میتوانید این شبکهها بهره ببرید؟ به طور خلاصه میتوان به این موارد اشاره کرد:
۱. ایجاد بکلینکهای قدرتمند برای وبسایت
شبکههای اجتماعی میتوانند ترافیک خیرهکنندهای را به سوی سایت فروشگاهی شما هدایت کنند؛ چرا که وایرال شدن یک محتوا در این شبکهها بسیار سادهتر است از وایرال شدن یک محتوا در موتورهای جستوجو. بنابراین لازم است شما از تمامی امکانات بازاریابی شبکه های اجتماعی برای جذب ترافیک استفاده کنید.
۲. فروش مستقیم محصولات در شبکه های اجتماعی
بسیاری از کسبوکارهای کوچک تنها در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند و از قضا برخی از آنها موفق شدهاند فروش بسیار بالایی را تجربه کنند! شما میتوانید با کمک ابزارهای کمکی این شبکهها نظیر اینستاگرام و توییتر و … درآمد بالایی داشته باشید. داشتن سایت فروشگاهی معتبر مهر تاییدی بر اعتبار و ضمانت حساب شبکه های اجتماعی شماست.
۳. تعامل مستقیم با مشتریان و مشتریان بالقوه
بخش مهمی از کسب درآمد از شبکه های اجتماعی توسط یک کسبوکار، به موضوع تعامل وابستگی دارد: برندی میتواند فروش خوبی به دست بیاورد که تعامل بهتری با مشتریان و مشتریان بالقوه خود داشته باشد. این تعامل میتواند در کامنتها، پیام مستقیم و… به دست بیاید.
۴. فراهمسازی بستر برای ارائه پشتیبانی به مشتریان، قبل و بعد از فروش
کسبوکارهای آنلاین پیش از رایج شدن شبکههای اجتماعی از طریق ایمیل یا تلفن به ارائه پشتیبانی میپرداختند و هر دوی این راهها محدودیتهای بسیاری دارند؛ اما شبکههای اجتماعی توانستهاند بستری عالی برای انجام این کار فراهم آورند. اتوماتیک کردن بخش مهمی از پشتیبانیهای فروش از جمله مهمترین عوامل در این زمینه است.
۵. سادهسازی تحقیقات بازار
هیچ کسبوکاری نمیتواند بدون داشتن تحقیقات بازار دقیق و مداوم، فروش خوبی را تجربه کند. رسانههای اجتماعی با سادهسازی امکان نظرسنجی و ارائه بازخورد، تحقیقات بازار را برای کسبوکارها ساده میکنند.
شش گام تا رسیدن به درآمد عالی از شبکههای اجتماعی
حال که مهمترین دلایل اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب درآمد را بررسی کردیم، نوبت به بررسی گامهای رسیدن به درآمد در این شبکهها میرسد. با ما باشید!
گام اول: ایجاد آگاهی از برند
باید بدانید که هیچ کانال بازاریابی بهتر از رسانه های اجتماعی برای ایجاد سروصدا و جلب توجه وجود ندارد. در این شبکهها میتوانید به سادگی فروشگاه، محصولات، خدمات و رویدادهای جدید خود را تبلیغ کرده و مخاطبان خود را درگیر آنها کنید.
در این گام باید به این نکات توجه داشته باشید:
۱. از نمایش شخصیت خود نترسید! چهره خود یا همکاران خود را در این شبکهها به اشتراک بگذارید و واقعیت خود و کسبوکارتان را به نمایش بگذارید. به این ترتیب میتوانید احساسات مخاطبان خود را درگیر خود کنید.
۲. به جای تبلیغ محصولات، ارزشها را تبلیغ کنید. این بسیار مهم است که برند شما علاوه بر فروش محصولات، حرفی برای گفتن داشته باشد و ارزشهایی برای دفاع کردن؛ بنابراین لازم است این موضوع را در برنامههای خود قرار دهید.
۳. هیچچیز جایگزین استمرار نمیشود. تنها با فعالیت مداوم در شبکه های اجتماعی میتوانید صدای خود را به گوش دیگران برسانید. فعالیتهای منقطع خروجی خوبی نخواهد داشت.
۴. جامعه هدف خود را مشخص کنید. بدانید چه کسانی مشتریان بالقوه شما هستند و تنها برای آنها تولید محتوا کنید. دغدغههای آنان را بشناسید و بفهمید چه چیزهایی برایشان جذاب است و چه چیزهایی نه. فراموش نکنید که شما برای سلیقه مخاطبانتان محتوا تولید میکنید، نه برای سلیقه خودتان!
گام دوم: تبلیغ کردن
استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر و … برای تبلیغات، فوقالعاده اثربخش بوده و در جهان اعداد بسیار بزرگی خرج تبلیغات در این شبکهها میشود. برای داشتن تبلیغات موفق لازم است این کارها را انجام دهید:
- بازار هدف و مخاطبان خود را شناسایی کنید.
- تمرکز خود را بر روی یک گروه خاص از مخاطبان قرار دهید.
- یک استراتژی محتوایی حسابشده برای تاثیرگذاری بر آنها ایجاد کنید.
- اهداف و KPI خود را برای هر کانال مشخص کنید.
- انواع تبلیغاتی را انتخاب کنید که با اهداف شما مطابقت دارند.
- معیارهای تبدیل مخاطب به مشتری را مشخص کنید.
بدین ترتیب میتوانید کمپینهای تبلیغاتی موفقی را اجرا کنید و به کسب درآمد از شبکه های اجتماعی بپردازید.
گام سوم: فروش مستقیم محصولات در رسانه های اجتماعی
شما میتوانید از ابزارهای فروش داخلی شبکههایی نظیر فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و … برای فروش مستقیم محصولات خود استفاده کنید؛ البته متاسفانه برای کسبوکارهای داخل ایران محدودیتها و تحریمهای مختلفی برای استفاده از این ابزارها وجود دارد. اما شما میتوانید از ابزارهای کمکی داخلی برای سادهسازی فروش مستقیم در شبکههای اجتماعی بهره ببرید.
گام چهارم: افزایش فروش با کمک چت بات
چتباتهای مختلفی برای شبکههای اجتماعی وجود دارند که میتوانند بخش عظیمی از ارتباطات شما با مشتریان خود را هوشمندسازی کرده و در زمان و انرژیتان صرفهجویی کنند. به شما پیشنهاد میکنیم حتما از این چتباتها کمک بگیرید و سوالات متداول، معرفی محصولات، خدمات و حتی ارائه برخی از پشتیبانیها را به چتبات بسپارید. بدین ترتیب میتوانید با هزینه بسیار کم، فروش بسیار بالایی را تجربه کنید.
گام پنجم: تکنیکهای پشتیبانی از مشتری
باید بدانید که هیچ استراتژی بازاریابی در رسانههای اجتماعی بدون ارائه پشتیبانی کامل به مشتریان کامل نمیشود. پلتفرمهای اجتماعی برای حفظ ارتباط و حمایت از مشتریان فعلی ایدهآل هستند؛ به همین دلیل آنها در عمل به یک کانال مهم برای ارائه پشتیبانی به مشتریان برای اکثر برندهای بزرگ تبدیل شدهاند.
مشتریان ممکن است به سراغ شما بیایند تا:
- اطلاعات جدیدی به دست بیاورند
- سوال بپرسند
- بازخورد بدهند
- درگیر شدن خود با محتواهای شما را نشان دهند
شما لازم است در هر صورت پاسخ مناسب را به مشتریان خود ارائه دهید و برای تمامی سناریوها آمادگی داشته باشید؛ داشتن یک استراتژی معین در برخورد با مشتریان، به گسترش اعتبار شما در میان مخاطبان کمک بسیاری خواهد کرد.
گام ششم: تحقیقات بازار
کامنتهایی که مشتریان برای شما یا رقیبان شما میگذارند، پیامهایی که دریافت میکنید، نظراتی که اینفلوئنسرهای مرتبط با کار شما میدهند و به طور کلی تمامی ردپاهایی که مشتریان فعلی و بالقوه شما از خود در رسانههای اجتماعی بر جا میگذارند، برای کسبوکار شما غنیمت به حساب میآیند. با حوصله آنها را مطالعه کنید و بدانید که آنها منابعی عالی برای تولید محتوا و دانستن نقاط ضعف و قوت شما هستند.
جمعبندی
در این مقاله مهمترین موارد را درباره شبکه های اجتماعی و کسب درآمد از شبکه های اجتماعی بررسی کردیم. اگر شما نیز نکته جذابی در این زمینه میدانید که در مقاله ذکر نشده است، آن را در قسمت کامنتها با ما و دوستان خود به اشتراک بگذارید! از همراهی شما متشکریم.