اگر شما هم دارای یک سایت فروشگاهی و یا در فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستید و میخواهید سئوی خود را بهبود بخشید و بازدید و نرخ کلیک خود را افزایش دهید، نیاز به هیچ راه جادویی و اسرارآمیز نیست. ترفندهایی وجود دارد که میتوانید با کمک آنها، مخاطب را برای کلیک کردن روی محتوای خود در نتایج گوگل وسوسه کنید. یکی از بهترین و موثرترین روشها برای این کار، به کار بردن تکنیک هایی برای نمایش خاصی در نتایج گوگل است که به آن ریچ اسنیپت (Rich Snippet) گفته میشود. در این مقاله قصد داریم به این سؤال بپردازیم که ریچ اسنیپت چیست و چگونه باعث افزایش شگفتانگیز بازدید از سایت میشود؟
سرفصل مطالب
منظور از ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست؟
برای آشنایی با مفهوم ریچ اسنیپت، بهتر است ابتدا نگاهی به نتایج گوگل بیندازیم. زمانی که کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو میکنید، این موتور جستجوگر، فهرستی از نتایج را به شما نشان میدهد که میتوانید روی آنها کلیک کرده و از محتوای آن بازدید کنید. نتایج گوگل، ممکن است به شکلهای مختلفی وجود داشته باشد؛ برای مثال، ممکن است تنها عنوان مطلب (متای عنوان) به همراه چند کلمه بجای توضیحات و یک لینک را مشاهده کنید. همچنین در اغلب موارد، یک جمله نیز در زیر عنوان اصلی (Meta Title) به عنوان توضیحات متا (Meta Description)، نشان داده میشود.
اما ریچ اسنیپتها، در واقع شکل متفاوتی از نتایج گوگل هستند که اطلاعات بیشتری از محتوای سایت را به نتایج گوگل اضافه میکنند؛ برای مثال، یک ریچ اسنیپت میتواند نمایشی از نرخ امتیاز (Rating)، آرای بازدیدکنندگان، قیمت محصول و … باشد. انتخاب هوشمندانه ریچ اسنیپتها و اضافه کردن آنها به نتایج گوگل باعث میشود، مخاطب برای کلیک کردن روی لینک سایت شما ترغیب شود. هرچقدر بتوانید از ریچ اسنیپت به درستی استفاده کنید، آمار بازدید و ترافیک سایت شما نیز بیشتر میشود. البته زمانی که گوگل می بیند که شما برای جزییات اطلاعاتی که به مشتری ارائه می دهید اهمیت قائل می شوید و مشتریان با نظر یا امتیاز با سایت تعامل دارند رنک شما را هم بهبود می بخشد.
خوب است بدانید که گوگل، این جزئیات اضافی را از کد ویژه (Structured data markup) در صفحات وب استخراج کرده و از آنها استفاده میکند. در شکل زیر، نمایش ریچ اسنیپتها را در نتایج گوگل مشاهده میکنید.
چه فرقی بین Rich Snippet و Rich Results وجود دارد؟
اگر در جایی با اصطلاح «Rich Results» برخورد کردید و متوجه شباهت بین آن با «Rich Snippet» شدید، خوب است بدانید که این دو اصطلاح هیچ فرقی با هم ندارند. در حقیقت بعضی از افراد به جای ریچ اسنیپت از ریچ ریزالت استفاده میکنند. بنابراین میتوانید بدون نگرانی از هر کدام از این دو اصطلاح در موقعیتهای مختلف استفاده کنید. هر دوی این کلمات، اطلاعات و جزئیات اضافی در نتایج گوگل هستند که در قسمت پایین لینک آبی در نتایج جستجو نشان داده میشوند.
تفاوت بین Rich Snippet و SERP Features چیست؟
منظور از SERP (Search Engine Result Pages)، در حقیقت همان صفحاتی هستند که بعد از جستجوی یک کلمه یا عبارت در گوگل مشاهده میکنیم. SERP، صفحهای است که در آن نتایج گوگل به صورت زیر هم نشان داده میشود. با این تعریف، ریچ اسنیپت، بخشی از صفحات SERP به شمار میرود. در حقیقت، ریچ اسنیپت یا همان جزئیات اضافی در نتایج گوگل، زیر مجموعه نتایج گوگل در صفحات SERP است.
اما SERP Features، آن دسته از نتایج گوگل هستند که به صورت برجسته و قابل توجه در صفحات SERP نشان داده میشوند. از جمله فیوچرز ها میتوان به سؤالات متداول، تصاویر، لیستهای بدون شماره یا شمارهدار و جداول اشاره کرد. SERP Featureها، اطلاعات کاملتری نسبت به ریچ اسنیپتها ارائه میکنند.
تأثیر ریچ اسنیپت روی بازدید از سایت
خوب است بدانید که ریچ اسنیپت (Rich Snippet) یک قسمت از کد HTML است که به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری درباره محتوای صفحه وب میدهد. این اطلاعات میتواند شامل عنوان، توضیح، امتیاز، نظرات، تاریخ، قیمت و غیره باشد. ریچ اسنیپت باعث میشود که نتایج جستجو برای کاربران جذابتر و مفیدتر باشند.
به عنوان مثال، اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید و ریچ اسنیپت را برای محصولات خود استفاده کنید، کاربران میتوانند قبل از کلیک کردن بر روی لینک شما، قیمت، امتیاز و نظرات دیگران را ببینند. این باعث میشود که احتمال بازدید، خرید و تبدیل کاربران به مشتریان شما بالاتر برود. ریچ اسنیپت حتی نرخ CTR یا نرخ کلیک سایت را به حد قابل توجهی افزایش میدهد.
این اطلاعات ساده اما پرکاربرد، نه تنها بازدید سایت را افزایش میدهند، بلکه میتوانند رتبه سایت شما در نتایج جستجو را هم بالاتر ببرند. زیرا موتورهای جستجو مثل گوگل، سایتهایی را که ریچ اسنیپت دارند، به عنوان سایتهای با کیفیت و معتبر تلقی میکنند و به آنها اولویت بالاتری میدهند. بنابراین، استفاده از ریچ اسنیپت یک راه حل هوشمندانه برای بهینه سازی سئو (SEO) و افزایش بازدید از سایت شما است.
انواع ریچ اسنیپت که بهتر است بشناسید
برای اینکه بتوانید برای سایت خود در نتایج جستجو، ریچ اسنیپت نمایش دهید، ابتدا باید نوع ریچ اسنیپت مناسب برای سایت خود را مشخص کنید. گوگل، دهها نوع ریچ اسنیپت را پشتیبانی میکند؛ با این حال لازم نیست با همه آنها آشنا باشید. مهمترین آنها که ممکن است برای صفحات سایت شما کاربرد داشته باشند، در زیر معرفی شدهاند:
- امتیاز: این ریچ اسنیپت، همان پنج ستاره روشن هستند که کاربران برای امتیاز دادن به محتواها از آن استفاده میکنند.
نظرات: تعداد افرادی که نظر ثبت کردند درج می شود.
- دستور پخت: این ریچ اسنیپت برای صفحات دستور پخت غذا استفاده میشود و جزئیاتی مثل زمان تهیه غذا، کالری آن، عکس غذا و.. را نمایش میدهد.
- موسیقی: ریچ اسنیپت موزیک جزئیات یک آهنگ مثل نام خواننده و غیره را در نتایج گوگل نشان میدهد.
- محصول: این ریچ اسنیپت، اطلاعات کاملتری از محصول مثل قیمت (بازه قیمت در موارد چند گزینه ای)، مدل، موجودی، ارسال رایگان، مهلت برگشت و … را به نتایج گوگل اضافه میکند.
- سازمان (organization): وقتی برای یک سازمان یا کسبوکار خاص جستجو میکنید، گوگل ریچ اسنیپت شامل لوگو، آدرس، شماره تماس و موارد دیگر را به شما نشان میدهد.
- داستانهای برتر: این ریچ اسنیپت برای سایتهای خبری مناسب است و به سایتها این قابلیت را میدهد که خبرهای خود در مورد رویدادهای خاص را به شکل جذاب نمایش دهند.
- ویدئو: گوگل نمیتواند محتوای ویدئوهای سایت شما را تشخیص دهد اما با استفاده از ریچ اسنیپت ویدئو محل قرارگیری ویدیو در صفحات سایت شمارا به کاربران نشان داده و آنها را برای تماشای ویدئو علاقهمند میکند.
چگونه از ریچ اسنیپت برای سایت استفاده کنیم؟
برای استفاده از ریچ اسنیپت برای سایت خود، شما باید از پلتفرم ها و قالبهای مناسب استاندارد شده برای اطلاعات خود استفاده کنید. این قالبها به صورت کدهای HTML هستند که بین تگهای <head> و </head> قرار میگیرند و به گوگل می گویند که چه نوع دادهای در صفحه شما وجود دارد. البته که شما نباید با ساختار کدنویسی آشنا باشید تنظیمات سیستم مدیریت محتوا و قالب شما باید فیلدهای اختصاصی برای این موارد با کدنویسی لازم را دارا باشد. بخصوص سایت های فروشگاهی جزییات بیشتری خواهد داشت. سیستم فروشگاه ساز اپن کارت هم مثل بسیاری سیستم های فروشگاهی فاقد کدهای ریچ اسنیپت هست اما با افزودن قالب استاندارد یا ماژول سئوی اپن کارت سایت شما تنظیمات کامل را دارا بوده و امکانات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهد.
ابزار تست ریچ اسنیپت
دقت کنید اگر در حال حاضر از کدهای داده ساختاریافته (Structured Data Code) استفاده میکنید، سایت خود را با کمک ابزار تست ریچ اسنیپت گوگل (Rich Results Test) اسکن کنید تا مشکلاتی که احتمالا در نشانه گذاری یا آیتم ها وجود دارد شناسایی شود. مواردی که کدهای نامعتبر دارند، به عنوان مواردی که باید اصلاح شوند شناسایی میشوند.
بنابراین خیلی مهم است که آنها را شناسایی کرده و مشکلاتشان را برطرف کنید. برای رفع ارورها نیز میتوانید از توضیحات همین ابزار، کمک بگیرید. اما باز هم برای مشاور بیشتر سئوی سایت فروشگاهی خود می توانید از متخصصان اپن کارت مشاوره بگیرید.
توجه: حتی اگر نشانه گذاری داده های ساختار یافته مناسب را بدون خطا اضافه کنید، گوگل می گوید هیچ تضمینی وجود ندارد که صفحات شما به عنوان قطعه های غنی ظاهر شوند. این به گوگل بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا میخواهد یک آیتم ریچ اسنیپت را نشان دهد یا خیر.
جمعبندی؛ آیا ریچ اسنیپت همان اسکیما است؟
در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به این سؤال بپردازیم که ریچ اسنیپت چیست، همچنین برخی ابهامات و نکات پیرامون آن را مورد بررسی قرار دادیم. در پایان خوب است به یک اشتباه رایج درباره ریچ اسنیپتها اشاره کنیم. بسیاری از افراد، ریچ اسنیپت را با اسکیما اشتباه میگیرند. در واقع این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند. اسکیما یک نوع استاندارد برای نشان دادن دادههای ساختار یافته در سایت است. با استفاده از اسکیما، شما میتوانید به موتورهای جستجو بگویید که هر قسمت از سایت شما چه نوع دادهای را نشان میدهد. برای مثال، شما میتوانید بگویید که این قسمت عنوان یک مقاله است، یا این قسمت تاریخ انتشار آن است. با این کار، شما به موتورهای جستجو کمک میکنید تا سایت شما را بهتر تحلیل کنند و در صورت لزوم ریچ اسنیپت مناسب را برای آن نشان دهند.