در چند سال اخیر، بخصوص در زمان کرونا و پس از آن، تقاضا برای خریدهای آنلاین چند برابر شده است. بسیاری از کسب و کارها علاوه بر فروشگاه حضوری، اقدام به راه اندازی سایت فروشگاهی برای فروش آنلاین محصولات خود کردهاند. روزانه افراد زیادی اوقات فراغت خود را صرف وب گردی می کنند. در نتیجه مدیران بازاریابی بسیاری از کسب و کارهای آنلاین از این فرصت استفاده کرده و با استفاده از راهکارهای مختلف برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود تلاش میکنند تا با تاثیر گذاری بیشتر روی مشتریان، افراد بیشتری را به خرید تشویق کنند.
سرفصل مطالب
10 راهکار افزایش فروش فروشگاه اینترنتی
اگر به دنبال راه های افزایش فروش در سایت فروشگاهی هستید، باید یک استراتژی مشخص برای تاثیر گذاری روی مشتریان داشته باشید. ایجاد یک استراتژی جامع که قابلیت اجرایی داشته باشد به راحتی میتواند باعث چند برابر شدن فروش کسب و کار شما شود. در تجارت آنلاین بازاریابی اصولی و شناخت نیازهای مخاطب بسیار مهم است. کسب و کارهایی در این عرصه موفق به کسب سود بیشتر میشوند که در زمینه بازاریابی دیجیتال توانایی بالایی داشته باشند و به خوبی بازار هدف و مشتریان را بشناسند.
استراتژی بازاریابی سایت فروشگاهی شما میتواند اهداف مختلفی داشته باشد که باید همه آنها در راستای اهداف کسب و کارتان قرار بگیرد. این اهداف میتوانند شامل جذب ترافیک بیشتر به وب سایت، تقویت هویت برند و معرفی آن به افراد بیشتر شود. بعد از تعیین اهداف میتوانید به انتخاب بهترین و موثرترین استراتژی بازاریابی تجارت الکترونی بپردازید. افزایش فروش سایت فروشگاهی یک راه یک شبه نیست که بتوانید به سرعت آن را طی کنید و باید از قبل برای آن برنامه ریزیهای لازم را انجام داده باشید.
1. تجربه کمپین های فروش قبلی
از کمپین های فروش قبلی خود درس بگیرید! بررسی راههای رفته قبلی همیشه راهگشا و کاربردی است، در واقع شما با بررسی کمپینهای قبلی فروش مجموعه خود میتوانید مشتریان را بهتر بشناسید و نسبت به نیازهای آنها در کمپین جدید برنامه ریزی کنید تا خرید از شما به شکل قابل توجهی در کمپین جدید افزایش یابد.
در واقع شما اگر بتوانید با بررسی نکات مثبت و منفی کمپینهای قبلی به این نتیجه برسید که مشتریان چه چیزهایی را بیشتر دوست دارند، خیلی راحت تر میتوانید برای کمپین جدید برنامه ریزی داشته باشید. یکی از راه های افزایش فروش سایت بدون شک بررسی نظرات مشتریان قبلی و پیگیری رضایت آنها از محصولات و خدمات خریداری شده است.
2. شخصی سازی تجربه خرید آنلاین مشتریان
یکی از عناصری که معمولا در فروش آنلاین از آن غافل میشویم، تجربه شخصی است. همه ما دوست داریم خدماتی منحصر به فرد دریافت کنیم که مختص ما طراحی شدهاند. در زمان خرید از فروشگاههای اینترنتی هم مشتریان چنین انتظاری را از فروشگاه دارند، در واقع مدیران بازاریابی یک سایت فروشگاهی باید مشتری هدف را به خوبی بشناسند و با آگاهی از سلایق و نیازهای وی تخفیفهای ویژه و کمپینهای اختصاصی را برای آنها طراحی کنند.
این کمپینها معمولا برای گروهی از مشتریان با شرایط مشابه به صورت اختصاصی طراحی میشود تا آنها به خرید بیشتر از سایت فروشگاهی تشویق شوند. همچنین ارائه خدمات سفارشی و طراحی اختصاصی یک محصول یا خدمات با نظر مشتری میتواند روی افزایش فروش آنلاین تاثیر چشمگیری داشته باشد.
3. واکنش به رفتار مشتریان
اگر مشتری شما چند محصول در سبد خرید خود قرار داده ولی مدت زیادی است که برای تکمیل مراحل خرید مراجعه نکرده با یادآوری به وی و ارائه یک تخفیف و یا آپشن ویژه به مشتری میتوانید وی را برای خرید بیشتر تشویق کنید. بسیاری از مشتریان هم پس از خرید محصولی خاص به محصولات مشابه هم نیاز دارند که با ارسال تبلیغهای ویژه و یا نشان آن محصول در حاشیه صفحه میتوانید به وی خرید کالاها و یا خدمات دیگری را هم پیشنهاد دهید.
با استفاده از تکنولوژیهای همچون بنرهای شخصی سازی شده میتوانید به تعامل با مشتریان بپردازید و یا از ابزارهای هوش مصنوعی برای نمایش محصولات مشابه به وی استفاده کنید. هوش مصنوعی میتواند با شناسایی بازدیدکنندگان و اولویتبندی آنها اقدامات سفارشی را برای تامین نیازهای خاص مشتریان فعال کند. همچنین با استفاده از چت صوتی و تصویری میتوانید روی افزایش فروش تاثیر مثبت داشته باشید.
4. افزایش تبلیغات فصلی و کمپینهای مناسبتی
گذاشتن تخفیفهای ویژه روی محصولاتی که به صورت اینترنتی روی وب سایت عرضه میشود هیچ محدودیت زمانی ندارد و شما به مناسبتهای مختلفی میتوانید این کمپینها را اجرا کنید. تغییر فصل، اعیاد ملی و مذهبی، سالگرد افتتاح فروشگاه و موارد دیگر میتواند دلیل خوبی برای گذاشتن تخفیفهای ویژه و تشویق مشتریان به خرید باشد.
همچنین گذاشتن مسابقات مختلف در وب سایت فروشگاهی میتواند باعث افزایش ترافیک سایت و تشویق کاربران به بازدید از محصولات شما شود. در واقع یکی از راه های افزایش فروش سایت بدون شک بالا بردن ترافیک وب سایت به روشهای مختلف است که موجب بهبود سئو سایت شده و باعث بیشتر دیده شدن کسب و کار آنلاین میشود.
5. استفاده از کانال های مختلف برای تبلیغ تعاملی
فضای کسب و کارهای آنلاین بخصوص فروشگاههای اینترنتی بسیار رقابتی است و سایتهای فروشگاهی با توجه به نوع محصول خود باید از کانالهای مناسب جهت تبلیغ استفاده کنند. استفاده هوشمندانه از این کانالها و ابزار تعاملی به شما کمک میکند تا با مخاطبان در ارتباط باشید، اطلاعات بیشتری از آنها جذب کنید و کمپینهای تبلیغاتی موفق تری داشته باشید.
استفاده از شبکههای اجتماعی برای فروش همچون فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین برای تبلیغ تعاملی یکی از راه های افزایش فروش سایت است که بسیاری از فروشگاههای اینترنتی از آن استفاده میکنند. ایمیل مارکتینگ هم یکی از راههای تبلیغ است که میتوانید برای معرفی محصولات جدید و یا اطلاع رسانی تخفیفها به مشتریان قدیمی از آن به صورت هدفمند استفاده کنید. تبلیغات تعاملی در پلتفرمهای تبلیغاتی همچون Google Ads هم نتایج مثبتی بر افزایش فروش دارد.
6. به سراغ مشتریان قدیمی بروید!
یکی از اصلی ترین راه های افزایش فروش بدون شک تبلیغات و ارسال پیامهای مختلف به مشتریان قدیمی است، زیرا آنها سابقه خرید از شما را دارند و به خرید مجدد سریع تر واکنش نشان میدهند. در واقع سرعت تبدیل مشتریان قدیمی بالاتر از سرعت جذب و تشویق مشتریان جدید به خرید است.
بنابراین همیشه راههای ارتباطی مختلفی با مشتریان قدیمی خود داشته باشید و به مناسبتهای ویژه همچون روز تولدشان آنها را به خرید مجدد تشویق کنید. فقط توجه داشته باشید که هر چه راهکار شما برای یادآوری مجدد فروشگاه اینترنتی به مشتریان قدیمی جذاب تر باشد، آنها سریع تر به خرید مجدد روی میآورند و شما سریع تر به فروش بیشتر میرسید.
7. ارائه پشتیبانی قوی و خدمات پس از فروش آنلاین
یکی از شکایتهای همیشگی مشتریان از خریدهای آنلاین بدون شک به نداشتن پشتیبانی مطلوب بر میگردد! بسیاری از مشتریان پس از خرید و یا ثبت سفارش در فروشگاههای اینترنتی سوالاتی برایشان ایجاد میشود که نیاز به تعامل با تیم پشتیبانی دارند، اگر کسب و کار آنلاین شما تیم پشتیبانی قوی نداشته باشد، احتمالا شما بخش زیادی از مشتریان خود را به این شکل از دست میدهید!
زیرا برخی از مشتریان در مراحل ثبت سفارش اینترنتی و یا ارسال کالا به مشکل بر میخورند و در صورت دریافت نکردن جواب سوالهای خود از خرید منصرف میشوند یا مجددا از شما خرید نمیکنند که در این صورت فروش شما کاهش مییابد. با داشتن یک پشتیبانی قوی که با صبر و حوصله پاسخگوی نیاز مشتریان باشد، به راحتی میتوانید فروش خود را چند برابر کنید.
8. استفاده از چت بات ها برای پاسخگویی سریع به مشتریان
مشتریان در ساعتهای مختلفی از شبانه روز تمایل به خرید دارند که در برخی ساعتها امکان ارائه خدمات پشتیبانی تلفنی وجود ندارد، با استفاده از ابزاری به نام “چت باتها” که روی وب سایت سایت فروشگاهی شما نصب میشود به راحتی میتوانید به سوالات متداول مشتریان پاسخ دهید و آنها را در کلیه مراحل اصلی خرید از سایت راهنمایی کنید. این موضوع باعث بهبود تجربه مشتری از خرید شده و به افزایش فروش شما کمک میکند.
9. تجزیه و تحلیل داده های مربوط به کسب و کار آنلاین
یکی از نکات مهم قبل از برگزاری کمپینهای فروش و یا تخفیف، تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مشتریان است. اطلاعات مربوط به ویژگیهای شخصی مشتری همچون سن، جنسیت، تحصیلات و شهر محل سکونت در کنار سابقه خرید مشتری میتواند برای برنامه ریزی قبل از تبلیغات و یا برگزاری کمپینهای ویژه مفید باشد. استفاده از دادههای مرتبط جهت تجزیه و تحلیل برای برنامه ریزیهای آتی نقش موثری بر افزایش فروش دارد.
10. اپلیکیشن اختصاصی برای سایت فروشگاهی
با افزایش روزافزون استفاده از تلفن هوشمند و دسترسی به اینترنت از هر مکانی، بسیاری از مخاطبان فروشگاههای اینترنتی به جای خرید از وب سایت، تمایل به خرید از طریق اپلیکیشنهای موبایلی دارند. اگر وب سایت شما به اندازه کافی بزرگ شده و ترافیک بالایی دارد، میتوانید با طراحی یک اپلیکیشن کسب و کار خود را گسترش دهید و در این فضا هم محصولات خود را برای فروش بگذارید.
سخن پایانی
در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با راه های افزایش فروش سایت فروشگاهی بیشتر آشنا کنیم تا با استفاده از این تکنیکها بتوانید فروش وب سایت خود را بالا ببرید و مشتریان بیشتری را به خرید مجدد تشویق کنید.
سوالات متداول
۱. چگونه میتوان ترافیک و بازدیدکنندگان سایت فروشگاهی را افزایش داد؟
برای افزایش ترافیک وب سایت میتوانید از استراتژیهای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) برای بهبود رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل، تبلیغات آنلاین همچون گوگل ادز و حضور فعال در شبکههای اجتماعی به عنوان روشهای موثر استفاده کرد.
۲. چگونه میتوان مشتریان را به خرید مجدد از سایت فروشگاهی ترغیب کرد؟
برای ترغیب مشتریان به خرید مجدد میتوانید از برنامه وفاداری و تخفیفات ویژه برای مشتریان دائمی استفاده کنید. همچنین ارسال خبرنامهها و ایمیلهای اطلاع رسانی با اخبار و تخفیفات جدید میتواند مشتریان را به بازگشت به وب سایت و ثبت سفارش جدید ترغیب کند.
۳. چگونه میتوان میزان متوسط سفارش سایت فروشگاهی را افزایش داد؟
ارائه تخفیفها و پیشنهادات ویژه برای سفارشهای بزرگتر میتواند روی افزایش فروش وب سایت شما تاثیر مثبت بگذارد.
۴. چگونه میتوان اعتماد مشتریان را برای خرید بیشتر از سایت فروشگاهی افزایش داد؟
ایجاد راههای پشتیبانی متنوع، ارائه مشخصات دقیق محصولات در وب سایت، داشتن نمادها و مجوزهای مربوط به فروش اینترنتی جز بهترین راهکارهایی است که میتواند بر افزایش اعتماد مشتریان در خریدهای اینترنتی تاثیر گذار باشد.