یکی از مهمترین عناصر تاثیرگذار روی بهینهسازی سایت، متا تگ عنوان (Meta Title Tag) است. این تگ، نشان میدهد که صفحه وب شما درباره چه موضوعی است و چه کلمات کلیدی را هدف قرار دادهاید. متا تگ عنوان، در نتایج جستجوی گوگل، به عنوان موضوع و تایتل اصلی صفحه شما نمایش داده میشود. به همین دلیل میتوان گفت استفاده درست و اصولی از آن در جذب بازدیدکنندگان بسیار تاثیرگذار است. این موضوع در سایت فروشگاهی و خبری مهم است. در این مقاله، به شما نشان خواهیم داد که متا تگ عنوان چیست و چگونه میتوانید یک متا تگ عنوان جذاب و بهینه برای سایت خود ایجاد کنید.
سرفصل مطالب
متا تگ عنوان (Meta Title Tag) چیست؟
بهطورخلاصه، متا تگ عنوان، یک کد Html است که داخل تگ head نوشته میشود. از این کد برای توضیح موضوع و نوع محتوای سایت به خزندههای گوگل و حتی بازدیدکنندگان سایت استفاده میکنند.
وظیفه متا تگها، راهنمای خزندهها، کراولرهای گوگل و بازدیدکنندگان است؛ البته خوب است بدانید که این توضیحات، جزو محتوای اصلی صفحه سایت شما به شمار نمیروند و فقط برای بهینهسازی محتوا کاربرد دارند. با این حال، متا تگ عنوان در نتایج گوگل نشان داده میشود. به همین دلیل، استفاده اصولی از آن، بازدید و نرخ کلیک سایت شما را تا حد زیادی افزایش میدهد.
جالب است بدانید که استفاده از این تگها، میتواند به ایجاد تمایز بین محتوای شما و سایر محتواها در سایتهای دیگر کمک کند. در ادامه این مطلب، به بررسی ویژگیهای یک متا تگ عنوان با کیفیت از برای گوگل در سال 2023 خواهیم پرداخت.
طول متا تگ عنوان
عنوان متا شما باید به اندازه کافی کوتاه باشد تا در نتایج موتورهای جستجو به طور کامل نمایش داده شود. اگرچه عنکبوتهای جستجوگر (خزندههای گوگل) عنوان کامل را میخوانند، اما اگر عنوان شما بیش از حد طولانی باشد، به شکل برش خورده نشان داده میشود. حتی دیده شده گوگل در نمایش نتایج به انتخاب خود عنوانی کوتاه تر در صفحه را جایگزین متاتگ درج شده می کند. با این شرایط، بهترین طول برای متا تگ تایتل چقدر است؟
خوب است بدانید که گوگل هیچ پاسخ قاطعی برای این سؤال ارائه نکرده است، اما بهتر است عنوان متا را حداکثر 60 کاراکتر در نظر بگیرید. البته معیار دیگری به نام پیکسل هم در نظر گرفته می شود. بگذارید با یک مثال واضح تر توضیح دهیم: حرف i عرض کمتری به پیکسل نسبت به حرف w دارد. اما از آنجاییکه اندازه گیری پیکسل آن هم در حروف فارسی راحت نیست از این مورد صرفه نظر می کنیم. همانطور که میدانید 60 کاراکتر چندان کافی بنظر نمیرسد؛ بنابراین باید در انتخاب کلمات خیلی دقت کنید!
یک ترفند عالی برای اینکه متا تگ عنوان را باکیفیت و بهینه بنویسید، استفاده از بخشهای مهم و کلیدی در همان ابتدای عنوان است. به این صورت، حتی اگر موتورهای جستجو عنوان شما را کوتاه کنند، باز هم مخاطبان میتوانند مفهوم صفحه شما را درک کنند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال 2021، اغلب کاربران گوگل گزارش دادند که این موتور جستجوگر، تعدادی از عناوین صفحات را مورد بازبینی یا تغییر قرار داده است (بیش از 60 درصد عناوین). این اتفاق در آن زمان بسیاری از افراد را با این سؤال مواجه کرد که چرا گوگل دست به این کار زده است. گوگل، بعدها اعلام کرد که این کار به دلیل نامناسب و غیر چالشی بودن متا تگهای عنوان انجام شده است. بنابراین طول متا تگ تایتل، برای گوگل بسیار مهم است.
چگونه طول متا تگ تایتل را کمتر کنیم؟
اگر نگران طول متا تگ عنوان هستید، روشهای ساده و کاربردی برای بهینهسازی و کوتاه کردن طول آن وجود دارد که میتوانید استفاده کنید. در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:
- به جای اینکه اعداد را به شکل حروف بنویسید، از عدد استفاده کنید؛ برای مثال، از 14 به جای چهارده استفاده نمایید.
- برای هر کلمه ارزش قائل شوید؛ برای این کار بهتر است از حروف ربط و اشاره کمتر استفاده کنید.
- استفاده از ایموجیها یکی از ترفندهای جذاب برای کوتاه کردن طول متا تگ عنوان و در عین حال انتقال سریعتر مفاهیم است.
- بخشی از توضیحات مربوط به عنوان را میتوانید در قسمت متا توضیحات بیاورید.
چگونه یک متا تگ عنوان باکیفیت ایجاد کنیم؟
در این بخش میخواهیم براساس آپدیت قوانین 2023، به روشهای مناسب برای بهبود کیفیت متا تگ عنوان بپردازیم. برای این کار به 6 ترفند عالی اشاره کردهایم که میتوانید در ادامه بخوانید.
1- تگهای عنوان را قابل فهم و روان بنویسید
همانطور که سعی میکنید محتوای خود را برای مخاطب کاملاً قابل فهم بنویسید، این کار را برای متا تگ عنوان هم انجام دهید. متا تگ عنوان باید خوانا، قابل درک و استاندارد نوشته شود تا برای خزندههای گوگل قابل تشخیص باشد. این متا تگ را طوری بنویسید که به بازدیدکنندگان و رباتهای گوگل بفهماند دقیقاً چه چیزی در صفحه شما وجود دارد. بهترین کار برای نوشتن یک متا تگ عنوان قابل فهم این است که خودتان را جای مشتری یا خواننده قرار دهید و سپس برای نوشتن برچسب عنوان اقدام کنید.
توصیه می شود مقاله “تولید محتوا برای رتبه یک گوگل” را مطالعه بفرمایید.
2- استفاده هوشمندانه از کلمات کلیدی
کلمات کلیدی (Keywords)، اصلیترین دادههای موجود در محتوای شما هستند. اگر برای محتوای خود یک کلمه کلیدی دارید، حتماً از آن در متا تگ تایتل استفاده کنید. بهترین کار این است که کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان خود بیاورید. با این کار میتوانید به ایندکس شدن محتوای خود (شناسایی شدن توسط رباتهای گوگل) کمک کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که نباید محتوای خود را در دریای کلمات کلیدی غرق کنید. بهتر است به اندازه مناسب و کافی از کلمات کلیدی استفاده نمایید.
بخصوص در سایت های فروشگاهی عبارت درج شده باید بیشترین سرچ را در میان کاربران داشته باشد. پس بین دو اسم حتما بررسی کنید رقبا بیشتر از کدام استفاده کرده اند و گوگل کدام را بیشتر پیشنهاد می دهد. توصیه می کنم مقاله “چگونه با کلمات کلیدی رتبه یک گوگل شویم” را بخوانید.
3- درج نام برند در آخر عنوان متا
هرچند استفاده از نام برند در متا تگ عنوان، همچنان یک بحث چالشبرانگیز است؛ اما خوب است بدانید که گوگل همچنان بین صفحاتی که دارای نام برند در متا تگ تایتل هستند و صفحاتی که هیچ نام برندی ندارند، تمایز قائل میشود. حتی دیده شده در مواردی خودش نام فروشگاه را در انتهای متای عنوان در نتایج نمایش می دهد. استفاده از نام برند در تگ تایتل به شناخته شدن برند شما و کسب رتبه برتر در مقایسه با رقبا کمک میکند. بهتر است نام برند خود را در انتهای برچسب عنوان بیاورید.
4- استفاده از کال تو اکشن در متا تگ عنوان
یک متا تگ عنوان طلایی و تاثیرگذار باید دارای کال تو اکشن باشد؛ یعنی بتواند مخاطب را برای انجام یک کاری (مانند کلیک کردن، خرید کردن، خواندن و …) ترغیب کند. اگر میخواهید مشتریان شما دست خالی از سایت شما برنگردند، حتماً روی کال تو اکشن در متا تگ عنوان کار کنید. از آنها بخواهید روی لینک شما کلیک کنند یا برای ارتباط بیشتر با کارشناسان شرکت شما تماس بگیرند. البته به دلیل محدودیت کاراکتر می توانید این مورد را در متای توضیحات درج کنید.
5- متا تگ عنوان مرتبط با موضوع
متاسفانه برخیها برای فریب مخاطب، از عنوانهای فریبنده برای صفحات خود استفاده میکنند تا شاید بتوانند آنها را به بازدید از سایت ترغیب کنند؛ اما این کار نه تنها نتایج مثبتی ندارد، بلکه باعث افزایش نرخ پرش از سایت و دلزدگی مخاطب میشود. به جای این کار، با احترام به زمان و نظرات مخاطبین خود، متا تگ عنوان را کاملاً مرتبط با موضوع صفحه خود بنویسید.
6- تگهای تایتل را منحصربهفرد کنید
اگر صفحات مشابه زیادی دارید، پیشنهاد میکنیم اصلاً به متا تگ تایتل مشابه و کپی فکر نکنید! سعی کنید برای محتواها و صفحات سایت خود ارزش قائل شده و آنها را منحصربهفرد کنید. این تمایز در نهایت تاثیر مثبتی روی بهینهسازی و بهبود رتبه سایت خواهد داشت. تنها در صورتیکه همه محتوای صفحه شما مشابه است مثل کالاهایی که تنها در یک عدد متفاوتند از تگ کنونیکال برای فهماندن این موضوع به موتورهای جستجو استفاده کنید.
سخن پایانی
آیا شما هم به دنبال افزایش جادویی فروش و ارتقا رتبه سایت خود هستید؟ استفاده اصولی و استاندارد از متا تگ عنوان، یکی از بهترین روشها برای رسیدن به این هدف است. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به این مفهوم بپردازیم و نحوه کار با آن را توضیح دهیم. اگر همچنان درباره نحوه استفاده از متا تگ تایتل سوال دارید، پیشنهاد میکنیم سوالات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید از خدمات سئوی ما استفاده کنید.