امروزه مردم بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند. بسیاری از آن ها برای خرید وسایل مورد نیاز خود از شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسر های مورد علاقه خود کمک می گیرند. همین باعث می شود که فرصت فوق العاده ای برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی پیش بیاید. بازاریابی شبکه های اجتماعی به کسب و کار ها کمک می کند تا بهتر محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند و همچنین سود خود را نیز افزایش دهند. ما در این مقاله در مورد این نوع بازاریابی توضیح داده ایم.
سرفصل مطالب
بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟
بازاریابی رسانه های اجتماعی به استفاده از رسانه های اجتماعی برای ایجاد برند یک شرکت، افزایش فروش به مشتریان و یا افزایش ترافیک وب سایت برند گفته می شود. استفاده از این شیوه بازاریابی نه تنها به شما کمک می کند که با مشتریان فعلی خود تعامل داشته باشید، بلکه کمک می کند تا مشتریان وفادار جدیدی نیز پیدا کنید. شبکه های اجتماعی با داشتن برنامه هایی برای تجزیه و تحلیل داده ها به شما کمک می کنند که احتمال موفقیت بیشتری داشته باشید.
ویژگی های کلیدی بازاریابی شبکه های اجتماعی
- در بازاریابی شبکه های اجتماعی برند ها می توانند با استفاده از رسانه هایی مثل اینستاگرام ، توییتر و یا یوتیوب برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده کنند و از آن ها برای تعامل با مشتریان فعلی و پیدا کردن مشتریان جدید استفاده کنند.
- رسانه های اجتماعی به خاطر داشتن مخاطب بسیار زیاد یکی از بهترین مکان ها برای داشتن تبلیغات پربازده، ارتباط با مشتری و جذب مخاطبان جدید است.
- با استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند محتوایی برای کاربر ارسال کرد که برای او جذاب باشد. با استفاده از محتوای جذاب و آموزشی می توان مخاطبان بسیار بیشتری را به سمت برند جذب کرد.
چرا بازاریابی شبکه های اجتماعی تا این حد قدرتمند است؟
قدرت بازاریابی رسانه های اجتماعی به دلیل ظرفیت بی نظیر آن در سه حوزه است. این سه حوزه شامل ارتباط ، تعامل و داده های مشتری می شود.
در بخش ارتباط، رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهند که با کاربر و مخاطب ارتباط مستقیم برقرار کنید. برای این کار شبکه های اجتماعی بسیار زیادی نظیر یوتیوب ، اینستاگرام و توییتر وجود دارد. ارتباط با مشتری در گذشته چندان ساده نبود. ولی به لطف شبکه های اجتماعی این فرآیند امروزه بسیار ساده شده است.
در بخش تعامل در بازاریابی شبکه های اجتماعی شما می توانید با تولید محتوای جذاب فرصتی برای تبلیغات داشته باشید. در رسانه های اجتماعی شما حتی می توانید از شیوه بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی (eWOM) نیز استفاده کنید. بازاریابی در این شبکه ها بسیار ساده تر و بهتر است؛ زیرا شما می توانید تمامی اتفاقاتی که می افتد را بررسی و معیار ها را اندازه گیری کنید تا به این وسیله متوجه شوید که چقدر بازگشت سرمایه (ROI) در شبکه های اجتماعی دارید.
در بازاریابی شبکه های اجتماعی داده های مشتری بخش حیاتی محسوب می شوند. شما با استخراج داده های مشتری در شبکه های اجتماعی می توانید از علایق مردم با خبر شوید. با داشتن داده های مشتری شما می توانید استراتژی های بهتری را تنظیم کنید و طبق آن ها پیش بروید.
نکات مهم در رابطه بازاریابی اجتماعی
داشتن استراتژی
قبل از اینکه به شبکه های اجتماعی وارد شوید باید یک استراتژی مشخص برای نحوه ورود به شبکه های احتماعی و تولید محتوا برای آن داشته باشید. هر چه استراتژی هدفمند تری داشته باشید، بازاریابی شبکه های اجتماعی شما بهتر پیش خواهد رفت. شما می توانید برای کنترل بهتر شبکه های اجتماعی خود از برنامه هایی مانند hootsuite استفاده کنید. به کمک این برنامه می توانید به ویژگی های مختلفی دسترسی داشته باشید. برای مثال شما می توانید به کمک این برنامه بهتر داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و خودتان را با رقبا بسنجید.
محتوای قابل اشتراک گذاری
یکی از مزیت های بزرگ شبکه های اجتماعی قابلیت اشتراک گذاری محتوا است. اگر شما بتوانید محتوای جذابی تولید کنید ، مشتریان به سمت آن جذب خواهند شد. همچنین بسیاری از افراد نیز دوست دارند این محتوا را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. اشتراک گذاری محتوا توسط مخاطب نوعی بازاریابی دهان به دهان محسوب می شود که می تواند برای شما بسیار سودمند باشد.
امکان تقسیم بندی مشتری
یکی دیگر از ویژگی های بازاریابی در شبکه های اجتماعی امکان تقسیم بندی مشتری است. شما می توانید به راحتی و با استفاده از ویژگی تقسیم بندی مشتری بودجه بازاریابی خود را روی مخاطبان هدف متمرکز کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
مزایا و معایب بازاریابی در شبکه های اجتماعی
قطعاً استفاده از شبکه های اجتماعی برای به دست آوردن توجه طیف وسیعی از افراد برای بازاریابی مزایای بسیار زیادی دارد. اما در کنار این مزایا معایب بسیار زیادی نیز وجود دارد.
یکی از معایب بازاریابی در شبکه های اجتماعی این است که کمپین های تبلیغاتی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی بسیار آسیب پذیر هستند. برای مثال یک ویدیو وایرال شده ادعا می کند محصولی که شما در حال فروش آن هستید می تواند باعث بیماری شود. حتی اگر این ادعا نادرست باشد ، فروش و بازاریابی شما آسیب بسیار زیادی خواهد دید. حتی اگر شما برای مقابله با این ویدیو و تکذیب آن محتوایی تولید کنید، باز هم فروش شما تحت تأثیر این ویدیو آسیب خواهد دید؛ زیرا خیلی از افراد بعد از دیدن ویدیو دیگر تمایلی به خرید نخواهند داشت و فکر خواهند کرد که محصول شما باعث بیماری خواهد شد.
نتیجه گیری
بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راه های تعامل با مشتری، جذب مشتری، افزایش فروش و افزایش رتبه وب سایت است. تعداد مخاطبان شبکه های اجتماعی هر روز بیشتر از گذشته می شود و همین دلیلی مهم برای ورود به شبکه های اجتماعی و بازاریابی در آن است. شما به کمک بازاریابی در شبکه های اجتماعی می توانید برند خود را بهتر به مردم معرفی کنید و با تولید محتوا در آن ها مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کنید.