در گذشته مدل های لینک سازی بیشتر از آنکه بر کیفیت متمرکز باشد، کمیت را هدف قرار داده بود؛ اما این روز ها زمین بازی عوض شده است. برای اینکه یک لینک، بازدید و ماندگاری کاربر در سایت شما را بالا ببرد، باید به کیفیت هم توجه کنید. لینک بیلدینگ یک فرآیند پرشتاب نیست و اگر آن را درست انجام دهید، به تدریج شاهد اثرات مثبت آن خواهید بود. در این مطلب انواع مدل لینک سازی را به شما معرفی خواهیم کرد تا شاهد رشد سایت خود به مرور زمان باشید.
سرفصل مطالب
لینک سازی چیست و چرا اهمیت دارد؟
قبل از آنکه به سراغ مدل های لینک سازی برویم، بهتر است در مورد تعریف دقیق این استراتژی سئو و اهمیت آن بیشتر بدانید. لینک بیلدینگ به زبان ساده تکنیک هایی را در بر می گیرد که بازاریابان محتوا و سئوکاران از آن برای ورودی بیشتر به وب سایت های خودشان استفاده می کنند.
صفحاتی که در رتبه اول در SERP های گوگل قرار دارند، به طور متوسط 3.8 برابر بیشتر از صفحات دیگر، بک لینک دارند. فراموش نکنید که لینک سازی، کمک بزرگی به کاربران می کند تا سایت شما را پیدا کنند. این نکته باعث افزایش ترافیک، اعتماد بیشتر و در نهایت فروش بیشتر می شود.
8 روش اصولی برای لینک سازی
اگر به دنبال جوابی برای این سؤال هستید که روی چه مدل های لینک سازی ای باید سرمایه گذاری کرد، چگونه می توان لینک های با کیفیت داشت و مواردی از این دست، مدل های زیر به شما در این راه کمک خواهد کرد.
-
پست مهمان بنویسید.
یکی از مدل های لینک سازی که شاید قدیمی اما معتبر است، نوشتن پست مهمان است. برای اینکه لینک بیلدینگ شما با کمک این روش اثربخش باشد باید از معتبر و مرتبط بودن سایت انتخابی خود برای نوشتن پست مهمان مطمئن شوید. رپورتاژ آگهی یکی از پست های مهمان برای لینک دهی به سایت شماست.
-
ساخت و توزیع اینفوگرافیک را جدی بگیرید.
اینفوگرافیک ها می توانند نقش مهمی در استراتژی ساخت لینک داشته باشند. خوبی اینفوگرافیک ها این است که به طور مداوم ترافیک ارگانیک را به وبلاگ شما راهی می کنند و با کمک آن ها لینک های باکیفیتی خواهید داشت.
-
شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را جدی بگیرید.
شبکه های اجتماعی مانند یک معجزۀ بزرگ، فضای بازاریابی محتوا را متحول کرده اند. همچنین می توانند یک نعمت بزرگ برای لینک بیلدینگ باشند. در یک کلام اگر در رسانه های اجتماعی فعال نیستید، به برندتان ضرر می رسانید. در واقع این کار، یکی از مدل های لینک سازی است که با کمک آن خیلی راحت می توانید تعامل کاربر با سایت خود را افزایش دهید و همچنین برند و سایت خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید.
-
پیوند های شکسته را پیدا کنید.
بر اساس یک مطالعه در سایت Semrush، 42.5 درصد از وب سایت ها لینک های شکسته یا مرده دارند. یکی از مدل های لینک سازی، پیدا کردن صفحاتی در وبلاگ سایت با پیوند های مرده و جایگزینی پیوند شکسته با پیوندی به محتوای مشابه در سایت است.
-
بک لینک های موفق رقبای خود را رصد کنید.
اگر رقبای شما در موتور های جست و جو رتبه بالا تری نسبت به شما دارند، راه درستی برای لینک بیلدینگ طی کرده اند. برای رصد فعالیت رقبای خود در این زمینه مراحل زیر را طی کنید:
- وارد سایت neilpatel.com شوید و نام دامنۀ رقیب خود را در نوار جست و جو تایپ کنید.
- در صفحۀ نتایج، روی کادر بک لینک ها کلیک کنید.
- برای دیدن لیستی از سایت هایی که به رقیب خود پیوند دارند، به پایین اسکرول کنید.
- وقتی بدانید که رقبای شما از کدام سایت ها بک لینک دارند، نیمی از بازی را برده اید. حال مدل های لینک سازی رقبای خود که بهترین بازدهی را دارند می شناسید و می توانید راه آن ها را بروید.
-
بک لینک ها را به حال خود رها نکنید.
بسیاری از افراد زمان و پول خود را صرف ساخت لینک می کنند؛ اما بعد از آن، لینک ها را به حال خود رها می کنند. یادتان باشد کنترلی بر وبلاگ ها و سایت هایی که به آن ها رپورتاژ داده اید ندارید. صاحبان این سایت ها می توانند به راحتی و بدون اطلاع، لینک شما را حذف کنند. به همین دلیل است که نظارت بر بک لینک ها با طی کردن مراحل زیر بسیار مهم است:
- وارد سایت neilpatel.com شوید وURL سایت خود را تایپ کنید. روی گزینۀ جست و جو کلیک کنید.
- روی کادر بک لینک ها کلیک کنید.
- به پایین اسکرول کنید. نموداری را مشاهده خواهید کرد که جزئیات پیوند ها را نشان می دهد. علاوه بر اینکه می بیند چه کسی به شما لینک می دهد، انکر تکست، DA و اعتبار صفحۀ هر سایت را هم نشان می دهد. این کار کمک می کند تا بدانید مدل های لینک سازی شما موفق بوده یا نه و اینکه چه بک لینک هایی حذف شده است.
-
به رشد پرسونال برندینگ خود اهمیت بدهید.
یکی از بهترین مدل های لینک سازی، رشد برند از طریق وبلاگ نویسی است. فراموش نکنید که برند شما، نماینده شما در جایی است که حضور ندارید. وقتی به طور مداوم وبلاگ سایت خود را به روز می کنید، توجه بیشتری از سمت کاربر جلب می کنید. این کار رتبه بندی سایت شما را در گوگل بهبود می بخشد.
-
محتوای آسمان خراش بنویسید.
محتوای ستونی که به آن محتوای آسمان خراش نیز گفته می شود، راهی عالی برای دیده شدن سایت شما در فضای وب است. همان طور که از نام آن پیداست، این نوع محتوا باید ستون سایت شما و یک سر و گردن از رقبا بالا تر باشد. اینگونه مطالب طولانی هستند و به راحتی از طریق این متون می توانید به صفحات دیگر سایت خود و مطالب مرتبط لینک بدهید.
جمع بندی
مدل های لینک سازی یک نقشه راه برای رسیدن به بازخورد مناسب از کاربران، رشد برند و صدرنشینی در صفحات سرچ گوگل است. این کار نیاز به صبر و حوصله دارد و راهی نیست که یک شبه آن را طی کنید. اگر استراتژی لینک بیلدینگ به صورت دقیق و اصولی پیدا شود، راه شما برای رسیدن به موفقیت در فضای وب تضمین شده است. شاید این کار زمان بر باشد اما نتیجه آن از چیزی که فکر می کنید بزرگ تر و اثربخش تر است.