مشتریان و مخاطبان دلشان می خواهد محتوای ارزشمندی از کسب و کار شما ببینند. این محتوای ارزشمند باید طبیعی و ارگانیک باشد. بازاریابی محتوا به کسب و کار ها کمک می کند تا این کار را انجام دهند. با داشتن بازاریابی محتوای مؤثر می توانید نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را افزایش دهید، آگاهی از برند را بهبود ببخشید و درآمدتان را بیشتر کنید. فرقی نمی کند که به تازگی شروع به طراحی یک استراتژی کرده باشید یا در حال تجدید استراتژی فعلی خود باشید. ارزیابی مجدد فرآیند و ارائهٔ راهکار های جدید برای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا هرگز ضرری ندارد.
سرفصل مطالب
بازاریابی محتوا
تعریف بازاریابی محتوا ساده است. بازاریابی محتوا فرآیند انتشار مطالب نوشتاری و بصری آنلاین با هدف جذب مخاطبان بیشتر برای رشد کسب و کار شماست. این مطالب می توانند شامل پست های بلاگ، صفحات، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها، ویدئو ها و موارد دیگر باشند.
با این حال، این نوع بازاریابی فقط انتشار محتوا نیست؛ بلکه هدفش تنظیم درست صفحات، ویدئو ها، کتاب های الکترونیکی و پست های شما برای مخاطبان هدفتان است.
امروزه دیگر روش های بازاریابی برونگرا به اندازهٔ قبل در تبدیل مخاطبان به مشتری مؤثر نیستند. محتوای شما باید به گونه ای به مخاطبان برسد که احساس طبیعی بودن را به مخاطب القا کند. یک روش معمول برای انجام این کار، داستان سرایی است. با انجام این کار، محتوای شما معتبر تر، جذاب تر و متناسب با مخاطبان شما می شود.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا فرآیند برنامه ریزی، ایجاد، توزیع، به اشتراک گذاری و انتشار محتوا از طریق کانال هایی مانند رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، وب سایت ها، پادکست ها، اپلیکیشن ها، نشریات چاپی و غیره است. هدف این کار رسیدن به مخاطبان هدف و افزایش آگاهی از برند، فروش، تعامل و وفاداری است.
دلایل مهم بودن بازاریابی محتوایی شامل موارد زیر می شوند:
- آگاه کردن مشتریان بالقوه درمورد محصولات و خدماتی که ارائه می دهید.
- افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان
- ایجاد رابطه بین مشتریان و کسب و کار که منجر به افزایش وفاداری می شود.
- آگاه کردن مخاطبان درمورد اینکه چگونه محصولات و خدمات شما می توانند چالش هایشان را حل کنند.
انواع بازاریابی محتوا
انواع مختلفی از بازاریابی محتوا هست که می توانید آن ها را در استراتژی خود جای دهید. برخی از رایج ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند:
1-بازاریابی محتوای آنلاین
منظور از بازاریابی محتوای آنلاین هر مطلبی است که به صورت آنلاین منتشر می شود؛ اما این مورد به طور خاص به صفحات وب سایت شما اشاره دارد. یک استراتژی بازاریابی محتوای آنلاین قوی به شما کمک می کند که در صفحات نتایج موتور های جست و جو رتبهٔ بالاتری داشته باشید و هدف مخاطبان بشوید.
2-بازاریابی محتوای شبکه های اجتماعی
با بیش از 4.2 میلیارد کاربری که رسانه های اجتماعی دارند، به راحتی می توان فهمید که چرا بسیاری از مشاغل در بازاریابی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری می کنند. پلتفرم های زیادی مانند فیس بوک، اینستاگرام، پینترست، لینکدین هستند که هر کدام از روش های مختلفی مانند عکس ها، ویدیوهای زنده، ویدئو های از پیش ضبط شده و داستان ها برای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا استفاده می کنند.
3-بازاریابی محتوای اینفوگرافیک
اینفوگرافیک ها محتوا، اطلاعات و داده ها را در قالبی گرافیکی و قابل درک نمایش می دهند. اینفوگرافیک ها با ترکیبی از جمله بندی های ساده، عبارات کوتاه و تصاویر واضح روشی عالی برای برقراری ارتباط مؤثر با محتوای شما هستند. اگر می خواهید یک موضوع آموزشی پیچیده را به گونه ای بیان کنید تا همهٔ مخاطبان بتوانند آن را درک کنند، اینفوگرافیک ها به خوبی جواب می دهند.
استراتژی بازاریابی محتوا
مراحلی که می توانید به کمک آن ها یک استراتژی محتوایی مؤثر ایجاد کنید شامل موارد زیر می شوند:
1-تعیین اهداف SMART
اولین بخش استراتژی بازاریابی محتوا، تعیین اهداف SMART است. این اهداف باید مختص کسب و کار و مکمل اهداف بازاریابی و شرکت شما باشند.
در اینجا چند نمونه از اهداف SMART آورده شده است:
- بهبود آگاهی برند
- افزایش درآمد
- افزایش تبدیل بازدید کننده به مشتری
- بهبود وفاداری به برند
- افزایش تعامل مشتری
- ایجاد ارتباط و اعتماد بین کسب و کارها و مشتریان بالقوه
- جذب شرکای استراتژیک
2-تعیین KPI ها
در این مرحله باید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اهداف SMART خود تنظیم کنید. KPI ها داده هایی قابل اندازه گیری ای هستند که می توانید از آن ها برای اندازه گیری عملکرد واقعی خود در برابر اهدافتان استفاده کنید.
هدف SMART | KPI مرتبط |
آگاهی از برند | ترافیک سایت، فالوورهای رسانه های اجتماعی، ثبت نام اشتراک |
درآمد | فروش های روزانه، ترافیک سایت |
تبدیل | نرخ تبدیل، نرخ رها شدگی سبد خرید، روند نرخ حمل و نقل مرتبط، روند قیمت رقابتی |
وفاداری به برند | برگشت مشتری، نظر درمورد محصول، ارجاعات |
تعامل با مشتری | لایک، به اشتراک گذاری، فالو، منشن، بک لینک |
ارتباط و اعتماد | برگشت مشتری، فالوورها، منشن ها |
شرکای استراتژیک | مشارکت های جدید، منشن ها، بک لینک ها |
3-تصمیم گیری درمورد نوع محتوا
در این مرحله نوع محتوایی را که ایجاد می کنید انتخاب کنید. برای انجام این کار، با فکر کردن به مخاطبان هدف و شخصیت خریدار شروع کنید. پاسخ به سؤالات زیر می تواند به شما کمک کند تا انواع محتوای مناسب را برای آن ها تولید کنید:
- آن ها از شما چه انتظاراتی دارند؟
- آن ها به دنبال غلبه بر چه چالش هایی هستند؟
- چرا آن ها به محصول یا خدمات شما نیاز دارند؟
- چگونه می توانید به موفقیت آن ها کمک کنید؟
- آن ها وقت خود را کجا می گذرانند؟
جمع بندی
با داشتن بازاریابی محتوای مؤثر می توانید به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید و تبدیل بازدید کننده به مشتری را افزایش دهید. روش های متعددی برای بازاریابی محتوا برای افزایش درآمد، رشد آگاهی و شناخت برند و برقراری روابط با مشتریان بالقوه هست. در پایان فراموش نکنید که از هر محتوایی که ایجاد می کنید ارزش بیشتری استخراج کنید.