نرخ رشد بالای تجارت الکترونیک، توجه خرده فروشان را برای تبدیل تجارت خود به کسب و کار آنلاین جلب کرده است. از آنجایی که بیشترین بازدیدکنندگان را کاربران گوشی تلفن همراه تشکیل میدهند، یک مانع قابل توجه برای فروشندگان آنلاین، نرخ تبدیل در دستگاه های تلفن همراه است که هنوز هم از دسکتاپ عقب تر می باشد. زمان بارگذاری کند صفحه موبایل بزرگترین خطا محسوب می شود. این مانع، فروشندگان زیادی را به دنبال راه های جدیدی برای سریعتر کردن وب سایت های خود در تلفن همراه فرستاده و Google AMP یکی از این رویکردها است. Google AMP دستورالعملهایی را برای بارگذاری صفحات موبایل به صورت سریعتر برای هر نوع وبسایت تنظیم میکند و از زیرساخت Google برای ارائه محتوا استفاده میکند. نتایج اولیه وب سایت های رسانه ای که از AMP استفاده می کنند مثبت بوده است، اما این گزینه برای وب سایت های تجارت الکترونیک کاملا متفاوت است. آیا AMP رویکرد مناسبی برای وب سایت های تجارت الکترونیک است؟
سرفصل مطالب
Google AMP چیست؟
پروژه Accelerated Mobile Pages (AMP) که توسط Google حمایت می شود، چارچوب استانداردی را برای ایجاد صفحات موبایلی با بارگذاری سریع ارائه می دهد. آموزش های بسیاری برای ساخت صفحات AMP منتشر شده است. این استانداردها توسعه دهندگان را برای استفاده از بسیاری از ویژگی هایی که بارگذاری صفحه مانند جاوا اسکریپت، برچسب های تبلیغاتی و غیره محدود می کند. برای انتشار یک صفحه مطابق با AMP، فقط باید از HTML تایید شده Google استفاده کنید و محتوای صفحه را در زیرساخت Google میزبانی کنید.
آیا باید از پروژه AMP استفاده کنید؟
اولین قدم تعیین این است که آیا AMP برای تجارت شما ضروری است یا خیر. AMP می تواند سئو را بهبود بخشد، اما بستگی به نوع سایت دارد. مزایای ارائه شده توسط AMP به برخی از مشاغل بهتر از دیگران پاسخ می دهد. بیایید برخی از عوامل کلیدی را که می تواند به تعیین اینکه آیا AMP برای شما مناسب است یا خیر بررسی کنیم :
- AMP در بین سایتهای خبری که حجم بالایی از مقالات را تولید و نگهداری میکنند، محبوب است. اگر اکثر صفحات سایت شما از مقالات تشکیل نشده است، AMP برای تجارت شما ضروری نیست.
- اگر در حال حاضر از یک شبکه تحویل محتوا و ویژگیهای بهینهسازی عملکرد موجود استفاده میکنید، AMP برای کسب و کار شما ضروری نیست.
- AMP با محدود کردن و سرکوب ابزارهایی مانند توابع و پلاگین های جاوا اسکریپت، صفحات تمیزی را برای بازدیدکنندگان سایت تولید می کند. اگر برای عملکردهایی مانند ردیابی مخاطب به ابزارهای ثالث وابسته هستید، AMP برای کسب و کار شما ضروری نیست.
- اگر نسخه موبایلی سایت خود را دارید یا اقدامات بهینه سازی تلفن همراه را قبلاً انجام داده اید، AMP برای تجارت شما ضروری نیست.
امتیازات گوگل ای ام پی چیست؟
برای وبسایتهایی که به بازدیدکنندگان تلفن همراه پاسخ میدهند، Google AMP میتواند مزایای قابلتوجهی داشته باشد که مهمترین آنها به سرعت بالای لود صفحه مربوط میشود. AMP بر روی سرعت تنظیم شده است و هر چیزی را که می تواند زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهد حذف می کند. علاوه بر این، در حالی که AMP به خودی خود یک عامل رتبه بندی نیست، سرعت یک عامل مهم است، به ویژه با معرفی Core Web Vitals به عنوان یک فاکتور رتبه بندی در ژوئن 2021. مزایای دیگری مانند افزایش تعامل وب سایت، بهبود رتبه و ترافیک، نرخ پرش پایین تر و افزایش بازدید از تبلیغات و نرخ کلیک را نیز ارائه میدهد.
چرا AMP برای تجارت الکترونیک عالی نیست؟
AMP برای صفحات وب ثابت و برای وب سایت های رسانه ای که برای بازدیدکنندگان بی حوصله موبایل رقابت می کنند، به خوبی کار می کند. اما، AMP برای وب سایت های تجارت الکترونیک عالی نیست. پیچیدگی های زیادی برای وب سایت های تجارت الکترونیکی که به AMP منتقل می شوند وجود دارد. در اینجا چند مورد برای بررسی وجود دارد:
- محدودیت استفاده از ویژگی ها– برای پذیرفته شدن بهعنوان یک صفحه AMP، توسعهدهندگان باید از کتابخانه Google از برچسبهای HTML، جاوا اسکریپت، CSS و تجزیه و تحلیل تایید شده استفاده کنند. بسیاری از ویژگیهای مبتنی بر جاوا اسکریپت که هم خریداران و هم خردهفروشان دوست دارند (توصیهها، گزینههای پرداخت، تست A/B) در صفحات AMP مجاز نیستند. بنابراین، AMP صفحات را سریعتر میکند، اما اگر این ویژگیها را کنار بگذارید، ممکن است نرخ تبدیل و اندازه سفارش کمتری را مشاهده کنید.
- پشتیبانی ضعیف از صفحات تجارت الکترونیک پویا – AMP با صفحات پویا و ویژگی هایی مانند جستجوی وجهی، نتایج جستجو و صفحات سبد خرید کار نمی کند. اگر خیلی مشتاق به استفاده از AMP هستید، باید بازدیدکنندگان را برای این بخش خرید به سایت تلفنموبایلی یا PWA خود هدایت کنید.در صورت تمایل برای انجام این مسیر را طی کنید، گوگل راهنمایی در مورد نحوه انجام AMP آن منتشر کرده است.
- درآمد تبلیغاتی کمتر – تگ های تبلیغاتی محدود می شوند در نتیجه که بر سایت هایی که بر روی درآمد تبلیغات و شبکه های تبلیغاتی متکی هستند تأثیر می گذارد.
- سرمایه گذاری توسعه – این یک چارچوب کدگذاری دیگر برای یادگیری، پیاده سازی و پشتیبانی است. و احتمالا آخرین نیز نخواهد بود. به محض اینکه آموزش AMP خود را به پایان رساندید و سایت تلفن همراه را مجددا کدنویسی کردید، احتمال زیادی وجود دارد که استاندارد یا چهارچوب جدیدی پدیدار شود. آیا همین دیروز نبود که طراحی وب ریسپانسیو استاندارد جدیدی بود که همه ما قرار بود از آن پیروی کنیم؟
- پذیرش کم تجارت الکترونیک – بر اساس تحقیقات گوگل، به نظر می رسد که بیشترین کسانی که از AMP استفاده می کنند eBay و Overstock هستند. تا زمانی که سایتهای تجارت الکترونیک بیشتری این صفحات را راهاندازی کنند و نتایج را منتشر کنند، بهتر است منتظر بمانید و ببینید که آیا مزیت آن بیشتر از سرمایهگذاری و از دست دادن عملکرد است.
- گزینه های طراحی محدود – کسب و کار با استفاده از AMP کنترل بسیار کمی بر طراحی دارد. کاربران مجبور به انتخاب بین گزینه های بسیار محدود استایل و طراحی هستند. این، علاوه بر پذیرش خودکار در اکوسیستم گوگل، می تواند پیامدهای منفی تصویر برند را نیز داشته باشد.
بهترین روش چیست؟
تیمهای توسعه تجارت الکترونیک باید بر بالا بردن ایجاد تجربیاتی از تلفن همراه که مشتریان را خوشحال میکند متمرکز شوند. شما نباید با بازسازی سایت خود با استانداردهای جدیدی که هر چند ماه یک بار تغییر می کند، این تلاش ها را فلج کنید، به خصوص زمانی که این استانداردها ویژگی هایی را که مشتریان دوست دارند حذف می کنند. در اینجا چند گزینه جایگزین AMP را مطرح کردیم:
- فناوری شتاب تجارت الکترونیک (خارج از کد اصلی) – یک صنعت کامل از فناوری تسریع تجارت الکترونیک وجود دارد تا بتوانید سرعت صفحات تجارت الکترونیک موبایل را بهبود بخشید. و این فناوری شما را مجبور به تغییر رویکرد توسعه یا ساخت صفحات جدید نمی کند. این لایه فناوری شتاب خارج از پایگاه کد وب سایت فروشگاهی قرار دارد و صفحات تلفن همراه را همانطور که بازدیدکنندگان درخواست می کنند بهینه می کند. در نتیجه، مهم نیست که سایت را چگونه میسازید، مهم نیست که چند بار استانداردها تغییر میکنند، این لایه بهینهسازی عناصر صفحه را تسریع میکند تا همه دستگاهها سریعترین تجربه ممکن را داشته باشند. نه فقط کسانی که از طریق دستگاه تلفن همراه به صفحات AMP دسترسی دارند.
- بهترین شیوهها را بدون محدودیتهای AMP اعمال کنید – فروشندگان همیشه میتوانند بهترین شیوههای عملکرد را در فرآیند توسعه فعلی خود بگنجانند و این باعث میشود تا وبسایتهای موبایل و دسکتاپ آنها سریعتر بارگذاری شوند. بزرگترین مزیت AMP احتمالاً پیروی اجباری با مجموعه بسیار گسترده ای از بهترین شیوه های متمرکز بر وب سایت های تلفن همراه است. این بهترین شیوه ها به سادگی بدون استفاده از AMP نیز قابل اجرا هستند. به این ترتیب، خرده فروشان می توانند بهترین ها را انتخاب کنند، بدون اینکه با محدودیت ها و چالش های ذکر شده در بالا مواجه شوند.
نتیجه – تجارت الکترونیک فعلاً باید منتظر AMP باشد
AMP محدود است. اگر Google AMP را آزمایش می کنید، آن را به صفحه اصلی و صفحات جزئیات محصول محدود کنید. اگر نمیخواهید به صورت جزئی عرضه کنید، صبر کنید تا پروژه AMP با پشتیبانی از ویژگیهای تجارت الکترونیک بیشتری منتشر شود. اما، راهحل بلندمدت بهتر، استفاده از فناوری تخصصی شتابدهی تجارت الکترونیک (مانند PWA) است. بدون کدنویسی صفحات جدید یا حذف ویژگی هایی که شما و مشتریانتان دوست دارید، همان نتایج را دریافت خواهید کرد.