اگر در نظر دارید در سال جدید یک تجارت الکترونیک را راه اندازی کنید یا می خواهید جایگاه کسب کار خود را در بازار رقابتی بهبود بخشید، بهبود رنک سایت باید اولویت شما باشد.
در این اینجا قصد داریم چند راه حل کلیدی سئو را که به صورت تخصصی در رتبه بندی فروشگاه های اینترنتی در گوگل تاثیر گذار هستند را بررسی کنیم.با بالا رفتن حجم فعالیتهای فروش به صورت اینترنتی فرصت های زیادی برای موفقیت های اینترنتی به وجود آمده است. از آنجایی که 43 درصد از خریدها از طریق جستجوی ارگانیک انجام می شود و 12 تا 24 میلیون وب سایت فروشگاهی در جهان وجود دارد. بنابراین این سوال به وجود می آید که چگونه می توان وارد چنین بازار رقابتی شد و فروش داشت؟ چگونه برند تجاری میتواند متمایز شود؟ چگونه می توان در بازار رو به رشد آنلاین در سال جدید سرمایهگذاری کرد؟ پاسخ سریع این است که شما به سادگی نمی توانید بدون استفاده از تکنیک های SEO برای حضور و افزایش فروش آنلاین به موفقیت دست یافت.
سرمایه گذاری بر روی سئو، شروع خوبی محسوب می شود. اما موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر هستند. از آنجایی که 93٪ از خریدهای آنلاین با جستجوی موتور جستجو شروع می شود، باید همواره آپدیت باقی بمانید.
با رعایت این 10 نکته سئوی فروشگاهی را برای سال 2022 سئو سایت خود را بهبود بخشید و از رقبای خود متمایز شوید.
سرفصل مطالب
1. کاهش سرعت بارگذاری صفحه
هرچه زمان بارگذاری سایت فروشگاهی بیشتر باشد، احتمال خرید مشتریان از کمتر خواهد بود. افزایش سرعت صفحه وب سایت، می تواند تفاوت میان شکست دادن رقبا یا عقب ماندن از آنها باشد. اگر زمان بارگذاری صفحه از یک ثانیه به سه ثانیه برسد، خطر افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) تا 32٪ افزایش می یابد.
وبسایتهای تجاری بزرگ هستند و این بدان معناست که بارگذاری آنها بیشتر طول میکشد. افزایش سرعت سایت یک چالش است، اما می توانید زمان بارگذاری را با موارد زیر کاهش دهید:
- استفاده از lazy load
- استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)
- شما باید از یک میزبانی وب قدرتمند برای میزبانی فروشگاه الکترونیکی خود استفاده کنید.
- از جدیدترین انواع فرمت های تصویری مانند WebP استفاده کنید و تصاویر خود را فشرده کنید.
- فقط از تم ها، افزونه ها، ابزارهای معتبر در فروشگاه الکترونیکی خود استفاده کنید.
- اندازه کوکی را در صفحه وب خود کاهش دهید. هرچه داده های بیشتری روی کوکی ها ذخیره شود، زمان بیشتری برای بارگیری صفحه طول می کشد.
- فایل های وب سایت خود را فشرده و کوچک کنید.
شما میتوانید با استفاده از ابزار Page Speed Insights گوگل، سرعت وب سایت خود را ارزیابی کنید. هنگامی که URL را وارد کردید، صفحه شما از 100 برای دسکتاپ و موبایل امتیاز می گیرد. برای اطمینان از اینکه تجربه کاربری وب سایت شما بهینه شده است، باید مطمئن شوید که حداقل نمره برای هر دو حالت 90 است.
اگر امتیاز زیر 90 باشد، این ممکن است تا حد زیادی به پایین بودن شاخصهای اصلی وب پایین باشد. برای بررسی مشکلات برجسته سرعت وبسایت خود، میتوانید از ابزار Core web vitals در کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید و از یک توسعهدهنده بخواهید تا مشکلات برجسته را برطرف کند.
2. محتوای با کیفیت برای بهبود رنک سایت
ضروری است که بدانید بازار هدف شما چه چیزی را در گوگل جستجو می کند. نه تنها باید مطمئن شوید که پتانسیل ترافیک ارگانیک را برای صفحات محصول خود به حداکثر میرسانید، بلکه باید به سایر قسمتهای وبسایت خود نیز توجه کنید. ای موضوع میتواند رتبهبندی سایت شما را در جستجوی افزایش دهد.
داشتن محتوای باکیفیت مرتبط با فروشگاه شما از طریق وبلاگ، یکی از بهترین استراتژیهای سئو است که می توانید برای کسب رتبه در موتورهای جستجو از آن استفاده کنید. شما می توانید یک وبلاگ متصل به صفحات تجاری خود داشته باشید و در مورد موضوعات گسترده تری بحث کنید.
شاید کاربران در اولین دیدار خریدی انجام ندهند، اما با هدف گذاری و استراتژی مناسب، میتوانید مشتریان را در کمترین زمان تبدیل به خریدار کنید. مطمئن شوید که این محتوا با کلمات کلیدی ایجاد شده باشد.
علاوه بر این، در صفحه محصولات توضیحات محصول می تواند خلاقانه، خوش ساخت و با قرار دادن کلمات کلیدی استراتژیک باشد تا نه تنها توجه مشتریان بالقوه بلکه موتورهای جستجو را نیز جلب کند.
هر محتوای نوشته شده در یک وب سایت باید ساده، منحصر به فرد، معتبر و بدون اشتباهات املایی باشد.
استفاده از فرمتهای مختلف محتوایی تاثیر بسزایی در ایندکس شدن سایت شما در بخش های مختلف دارد. محتوای ویدیویی در وبسایت شما یک ضرورت برای سئو در سال 2022 است. محتوای ویدیویی را میتوان به تنهایی یا در کنار محتوای نوشتاری برای افزایش رتبه آن در Google استفاده کرد.
همچنین می توانید یک کانال یوتیوب یا آپارات برای آپلود ویدیوهای خود راه اندازی کنید، سپس آنها را در وب سایت خود جاسازی کنید. اگر امکان تهیه و ساخت ویدیو را ندارید، میتوانید از سایر ویدیوهایی که مربوط به محتوای نوشتاری شما هستند نیز جاسازی کنید. به این ترتیب وقتی افراد موضوعی را جستجو میکنند و آن ویدیو در نتایج ظاهر میشود، صفحه وبسایت شما نیز که مرتبط با آن ویدیو باشد در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد.
در راستای انواع فرمت های محتوا می توانید مقاله «ویدیو مارکتینک» و «کامنت مارکتینگ»
اطلاعات تکمیلی از جمله موضوع، توضیحات و متا تگها Title, Description, Canonical, Schema, Language, Index, Meta Tags. با اینکه، این بخش برای کاربران قابل رویت نمی باشد، اما از قسمت های مهم یک صفحه وب سایت و بسیار تاثیرگذار در سئو میباشند. توضیحات تکمیلی در مورد انواع تگ ها و چگونگی استفاده از آن در مقاله «اصول سئو در تولید محتوا» مورد بررسی قرار گرفته است.
3. استفاده از لینک سازی های داخلی و خارجی
لینک سازی داخلی به معنای افزودن (پیوند دادن) صفحات وب سایت شما به یکدیگر است. به عبارت ساده، این ها بک لینک هایی از وب سایت شما هستند.
پیوند داخلی به شما کمک میکند تا کاربران خود را بیشتر درگیر محتوا کنید و نرخ پرش خود را بهبود بخشید و همچنین به شما در سئو کمک می کند.
علاوه بر اطمینان از اینکه تمام صفحات در وب سایت شما از طریق لینک سازی داخلی با سایر صفحات وب مرتبط هستند. شما همچنین میتوانید سیستمی ایجاد کنید تا اشخاص ثالث به وبسایت شما در وبسایتهایشان پیوند بزنند تا اعتبار دامنه بهتری به دست آورید. به دست آوردن بک لینک در سایر وب سایت ها و وبلاگ ها روشی است که به شما و کسب و کارتان کمک می کند تا به عنوان یک مرجع و متخصص در زمینه خود دیده شوید، که به خوبی با الگوریتم های گوگل همراه است.
یکی از مواردی که واقعاً می تواند اعتبار دامنه وب سایت شما را افزایش دهد این است که محتوای وبلاگ/مقاله موجود وب سایت خود را بازنویسی کنید و آنها را به عنوان وبلاگ مهمان در وب سایت های مرتبط با صنعت دیگر با پیوند به سایت خود ارسال کنید. این یک روش رایج سئوی خارج از صفحه است که می تواند تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شما را افزایش دهد. دو نوع پیوند وجود دارد که میتوانید به دست آورید:
– DoFollow – این پیوند را به مرجع دامنه وبسایت شما ارائه میکند
– NoFollow – هیچ پیوندی را ارائه نمیدهد
در حالی که شما در حالت ایدهآل یک پیوند DoFollow میخواهید، یک پیوند NoFollow هم نقش مثبتی دارد.
یک کمپین ارتباطی خوب برنامه ریزی شده می تواند فوراً رتبه وب سایت شما را افزایش دهد.
4. استفاده از Schema Markup
استفاده از نشانه گذاری محتوا یکی از کارآمدترین راهها برای بهبود سئوی شماست. نشانه گذاری اسکیما به عنوان دادههای ساختاریافته شناخته میشود. این زبانی است که رباتهای موتور جستجو مانند Google Bot از آن برای تعیین اطلاعات در صفحه شما استفاده میکنند.
کدی که موتورهای جستجو جهت ارزیابی وب سایت استفاده می کنند تا شناسایی کنند چه محتوایی از طرف وب سایت شما به پایگاه مشتری ارائه می شود. نشانه گذاری اسکیما می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا وب سایت شما را بر اساس کلمات کلیدی بهتر دسته بندی کنند. استفاده از زبان موتورهای جستجو می تواند به موتورهای جستجو در درک بهتر موضوع صفحه شما کمک کند که در نهایت این می تواند به وبسایت شما کمک کنند.
نکته جانبی: آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه رقبای شما ستاره های بررسی را در رتبه بندی خود در جستجوی گوگل کسب می کنند؟ آنها از داده های ساختار یافته استفاده می کنند.
5. سئو محلی
اگر وب سایت یک فروشگاه فیزیکی را دارید، ضروری است که صفحه Google My Business خود را برای سئوی محلی بهینه کنید. این نه تنها می تواند دید آنلاین شما را افزایش دهد، بلکه می تواند فروش آنلاین و آفلاین کسب و کار شما را نیز افزایش دهد.
6. تجربه کاربری موبایل
شما باید مطمئن شوید که یک تجربه کاربری عالی برای کاربران موبایل، وب سایت خود دارید. اهمین این موضوع به این دلیل است که در سالهای اخیر، گوگل بهروزرسانیهایی را ایجاد کرده است که تعامل کاربر تلفن همراه را بالاتر از دسکتاپ در اولویت قرار میدهد. زیرا بیش از 70 درصد از سایتهای لیست شده در Google در نسخه تلفن همراه خود بررسی میشوند. این به این دلیل است که 52.2 درصد از کل ترافیک وب سایت توسط کاربران تلفن همراه ایجاد می شود. اگر به نظر شما این دلایل کافی نبود، بهتر است این نکته را نیز در نظر بگیرید که، 61 درصد از مصرف کنندگان آنلاین میگویند که از وب سایت های سازگار با موبایل خرید میکنند.
به همین دلیل ضروری است که مطمئن شوید که وب سایت شما می تواند نه تنها روی دسکتاپ، بلکه در همه دستگاه ها به خوبی نمایش داده شود و تجربه مثبتی به کاربران ارائه دهد.
شما باید مطمئن شوید که وب سایت شما دارای ساختار سازگار با موبایل باشد. از طرف دیگر، اگر وب سایت شما دارای طراحی واکنش گرا باشد که به صفحه های کوچکتر پاسخ می دهد و عناصر پیچیده صفحه را حذف می کند، این برای تجربه کاربری شما نیز مفید خواهد بود. این به نوبه خود تاثیر مثبتی بر سئوی شما خواهد داشت.
مطمئن شوید که سرعت بارگذاری سایت در سایز تلفن همراه خود را با استفاده از Lighthouse بررسی کنید، زیرا این بزرگترین گلوگاه است. اجرای lazy loading، استفاده از نسل بعدی قالببندی تصویر، و پاک کردن جاوا اسکریپت بلااستفاده، از روش رایج برای بهینهسازی نسخه موبایل سایت شما هستند.
7. تغییر به HTTPS
بر اساس مطالعات، بیش از 49 درصد از وب سایت ها دارای امنیت ناکافی هستند. اگر شما یکی از آنها هستید، حتما به شما توصیه میکنیم HTTP به HTTPS تغییر دهید. این روزها، HTTPS یک فاکتور مهم برای رتبه بندی در گوگل است و برای وب سایت های فروشگاهی، داشتن گواهینامه SSL اهمیت بیشتری پیدا می کرده است.
HTTPS ارتباط بین سرورها و مرورگرها را ایمن می کند. با نصب یک گواهی SSL می توانید به راحتی وب سایت خود را HTTPS کنید. شما باید از شرکت ارائه دهنده میزبانی وب خود بپرسید که آیا گواهی SSL رایگان ارائه می دهد یا خیر. اما برای امنیت بهتر فروشگاه خود می توانید گواهی SSL را برای فروشگاه الکترونیکی خود خریداری کنید.
8. تبلیغات و پیشنهادات جذاب
وقتی به سئو سایت خود فکر می کنید، ممکن است فقط به تعداد بازدیدکنندگان وبسایت خود فکر کنید. با این حال، مهم است که تبادلات و فروش را نیز هدف قرار دهید. در نهایت، این چیزی است که برای کسب و کار شما درآمد ایجاد میکند. شما نه تنها می خواهید با محصول خود از رقبای پیشی بگیرید، بلکه می خواهید فروش بیشتری نسبت به آنها نیز داشته باشید. بهترین راه برای انجام این کار، ارائه پیشنهادهایی به مشتریان بالقوه آنلاین است که باعث می شود محصول شما را به جای وب سایت دیگری خریداری کنند.
بهترین راه برای گنجاندن پیشنهادات و تبلیغات ویژه این است که موارد زیر را در وبسایت خود پیاده کنید:
– جلوگیری از خروج با استفاده از پنجرههای پاپ آپ – زمانی که کاربر مکاننمای خود را به سمت بخشی از صفحه حرکت میدهد که میتواند از وبسایت خارج شود (به عنوان مثال بستن پنجره یا دکمه بستن برگه) یک پنجره پاپ آپ که با یک پیشنهاد ظاهر می شود ممکن است آنها را ترغیب کند که برای خرید در صفحه باقی بمانند.
– کد کوپن بار اول – زمانی که مشتری جدید در بخش پرداخت وب سایت شما است، کوپن را اجرا کنید. این امر ممکن است آنها را متقاعد کند که در آینده خریدهای مکرری از فروشگاه شما انجام دهند.
– ارسال رایگان – اگر بتوانید هزینه های تحویل به مشتری را پوشش دهید، همین امر می تواند تفاوت بین خرید مشتری از وب سایت شما به جای فروشگاه رقیب باشد.
9. اجرای CAT – Call To Action
هر صفحه در وب سایت شما باید شامل CTA باشد تا مشتریان را تشویق به خرید کند. این بخش ها می بایست از قبل در صفحات محصول شما اجرا شده باشند. برای مثال، میتوانید در پستهای وبلاگ با افزودن گالری «محصولات پیشنهادی» در کنار صفحه این بخش را قرار دهید.
برای دریافت بیشترین تاثیر، مسیر حرکت و رفتار مشتریان را در بین صفحات وبسایت بررسی کنید و بر اساس رفتار کاربر، پیشنهادات متناسب را به آنها ارائه دهید.
همچنین با گرفتن ایمیل و شماره تماس مشتریان با روش های مختلف یک دیتابیس تماس با مشتریان خود تهیه کنید و می توانید برای آنها ایمیل هایی با آخرین تبلیغات و به روز رسانی های محصول ارسال کنید. این کار می تواند ترافیک و فروش بیشتری را برای وب سایت شما ایجاد کند.
10. شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید
بسیاری از مردم نمیدانند که شبکههای اجتماعی چقدر می توانند برای وب سایت فروشگاهی شما مهم باشند. این نکته را درنظر داشته باشید که اگر محتوای خوبی در فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و دیگر پلتفرم های شبکههای اجتماعی ارائه دهید، لایکها میتوانند به فروش تبدیل شوند.
همچنین استفاده دیگر از شبکه های اجتماعی، لینک سازی می باشد. لینک دادن به وبلاگها، صفحات محصول و صفحات تبلیغاتی شما نه تنها تاثیر مثبتی بر وب سایت همچنین فروش شما خواهد داشت.
اطمینان حاصل کنید که محتوای شما مرتبط، جذاب و حاوی کلمات کلیدی است که به محصولی که می فروشید پیوند داده شده است.
از جمله محتوای جذاب برای فروشگاهها؛
- آنباکسینگ
- نقد و بررسیها
- محتوای اینفلوئنسرها
صحبت پایانی برای بهبود رنک سایت
بهینه سازی فروشگاه اینترنتی خود در راستای جذب ترافیک هدفمند بسیار مهم است. و تمام نکات و استراتژی های ذکر شده در بالا به شما کمک میکند تا فروشگاه خود را در گوگل رتبه بندی کنید. از تکنیک های واقعی استفاده کنید، لینک سازی داخلی و خارجی وب سایت خود را بهبود بخشید و بر ارائه تجربه کاربری بهتر به کاربران خود تمرکز کنید. خواهید دید رتبههای بالاتری را برای وب سایت خود کسب خواهید کرد.