اغلب افرادی که وظیفۀ تولید محتوا را بر عهده دارند، از دو کلمۀ «محتوای تکراری» به شدت وحشت دارند. دلیل این وحشت نیز موتور جستجوی گوگل است که با محتوای تکراری برخورد خوبی ندارد و ممکن است از دیده شدن آن ها جلوگیری کند. اما افرادی که شایعات مرتبط با محتوای تکراری را پخش می کنند، احتمالا اطلاعات کافی و دقیقی در رابطه با تاثیر آن بر روی سئوی سایت ندارند و تنها مطالبی را که شنیده اند بازگو می کنند. در ادامۀ مطلب قصد داریم همه چیز دربارۀ محتوای تکراری و نحوۀ اثر گذاری آن بر روی سئوی سایت را برایتان بازگو کنیم تا دست از باور شایعات بردارید و به صورت علمی محتوای خود را بهبود بخشید.
سرفصل مطالب
منظور از محتوای تکراری چیست؟
اگر یک محتوای مشترک را در چندین URL یا نشانی اینترنتی بیابید، به این معناست که آن محتوا تکراری است. طبق تحقیقات و مطالعات شکل گرفتۀ اخیر، حدود ۲۹ درصد از صفحات اینترنتی حاوی مطالب تکراری هستند که این محتوا ها در میان اکثر پیج های مشترک ظاهر می شوند. با این وجود ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که تنها چند خط تکراری در یک صفحه وب، محتوای تکراری محسوب می شود؟ یا در صورتی که یک صفحه به طور کامل تکرار شود، آن را محتوای تکراری به حساب می آوریم؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است بگوییم چه یک خط و چه یک صفحه وب به طور کامل، هردوی آن ها محتوای تکراری هستند.
آیا باید از محتوای تکراری اجتناب کنید؟
طبق گفتۀ گوگل، محتوایی که تکراری باشد هیچ اثری بر روی رتبه بندی سایت شما نخواهد داشت؛ مگر آنکه برای فریب مردم طراحی شده باشد. با این وجود هنگامی که موتور جستجوگر گوگل شروع به رتبه بندی می کند، ممکن است نتواند سایت شما را با محتوای کپی شده شناسایی کند و دچار اشتباه شود. در این شرایط، مخاطب مطالب شما قادر به مشاهدۀ محتوا نیست و ممکن است ترافیک در سایتتان به طور چشمگیری کاهش یابد. حال تصور کنید که محتوای تکراری در سایت خود قرار ندهید و از تمام دردسر های بالا دوری کنید. با این کار تمام مخاطبین هدف مطالب شما را مطالعه می کنند و با بیش ترین بازدید رو به رو خواهید شد. مهم ترین نکته در این جا توجه به UX و تجربۀ مشتری است.
واقعیت هایی درباره محتوای تکراری
از آن جایی که شایعات فراوانی دربارۀ محتوای تکراری در میان مردم پخش شده است، لازم است یک بار برای همیشه با واقعیت رو به رو شوید و از تاثیرات آن بر روی سئو سایت مطلع شوید. برای بهبود سئو سایت باید با آموزش سئو آشنا باشید.
1) آیا محتوای تکراری رتبه بندی سایت شما را به خطر می اندازد؟
محتوای تکراری رتبه بندی سایت شما را به خطر می اندازد؛ اما تاثیر آن به اندازه ای که فکر می کنید نیست؛ زیرا موتور جستجوگر گوگل ویژگی های مختلف دیگری مانند نحوۀ فهرست بندی و غیره را نیز در رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرد. با این حال همیشه پیشنهاد می شود که وبسایت خود را یک منبع اطلاعات منحصر به فرد و جدید در میان مردم معرفی کنید تا علاوه بر بالا رفتن رتبۀ سایتتان، اعتبار شما نیز در میان مردم حفظ شود.
2) استفاده ازپست های مهمان به اندازه
لینک دهی به پست های مهمان یکی از بهترین راه ها برای ایجاد ترافیک در سایت شماست. اما طبق تحقیقات شکل گرفته، حدود ۵۲ درصد از پست هایی که به صورت مهمان در وبسایت شما هستند، خروجی های بیشتری نسبت به ورودی هایشان دارند. به همین دلیل است که اگر بیش از اندازه باشند مضر خواهند بود. در نتیجه این نکات کوچک ممکن است از محتوای تکراری نیز آسیب زننده تر باشند.
3) سرقت ادبی
یکی از بزرگ ترین مشکلات محتوای تکراری، این است که گوگل قادر به تشخیص نویسنده و صاحب اصلی اثر نیست. به همین دلیل است که شاید محتوای کپی شده را از نمونۀ اصلی تشخیص ندهد؛ اما اگر صاحب محتوا از شخصی که مطالب او را دزدیده است شکایت کند و همه چیز را برای گوگل روشن کند، در این صورت یک سرقت ادبی شکل گرفته است که گوگل را بسیار حساس خواهد کرد. سرقت ادبی یکی از نقاط حساس گوگل است و به سادگی از آن عبور نخواهد کرد.
4) نحوه بررسی محتوای تکراری
برای پیدا کردن محتوای تکراری، می توانید از گوگل کمک بگیرید. بدین صورت که نشانی های منتهی به محتوای تکراری را پیدا کنید. همچنین امروزه جستجوگر های محتوای تکراری، طرفداران بسیاری پیدا کرده اند و می توانند کارآمد ظاهر شوند. علاوه بر آن، بررسی سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای تولید محتوای تکراری ضروری است. اگر اینطور بود، باید سریعا اقدامات مناسبی برای کاهش تاثیر آن بر روی سئو سایت در رتبه بندی انجام دهید.
5) چه میزان محتوای تکراری مورد قبول گوگل است
در هیچ فضایی مدرکی بابت نشان دادن میزان محتوای تکراری قابل قبول گوگل وجود ندارد. اما شما باید مقدار آن را به حداقل برسانید تا یک وبسایت منحصر به فرد و مفید داشته باشید که کمترین اثر منفی را بر روی سئو در تولید محتوا می گذارد.
6) آیا کپی کردن محتوای تکراری غیر قانونی است؟
با وجود هزاران وبسایتی که محتوای تکراری دارند، باید بدانید که اگر شخصی محتوای شما را کپی کند و بر روی صفحۀ خود قرار دهد، درواقع کاری غیر قانونی انجام داده است. شما می توانید آدرس صفحۀ آن شخص را بر روی صفحۀ خود قرار دهید و ادعای اعتبار کنید تا محتوا را از روی صفحۀ خود بردارد.
نتیجه گیری
در نهایت باید بدانید که محتوای تکراری آنچنان اتفاق ترسناک و خطرناکی نیست و تاثیر بسیاری بر روی موتور جستجوی گوگل ندارد؛ زیرا گوگل ویژگی های دیگر سایت های مختلف را برای رتبه بندی بررسی خواهد کرد. اما اگر صاحب اثر از شما شکایت کند و آدرس صفحه را در وبسایت خود منتشر کند، آن زمان شما کسی هستید که سرقت ادبی انجام داده است. در نتیجه متهم می شوید و ممکن است اتفاقات خوبی برای صفحۀ شما پیش نیاید؛ زیرا گوگل بر روی سرقت ادبی بسیار حساس است. به طور کلی بهتر است از محتوای تکراری دوری کنید و برای داشتن صفحه ای منحصر به فرد، اعتبار جمع کنید.