بازاریابی روش های بسیار مختلفی دارد. یکی از راه های بازاریابی، بازاریابی از طریق ایمیل است. شما از طریق این روش بازاریابی می توانید محصولات خود را بهتر معرفی کنید و تعداد مشتریان خود را افزایش دهید. برای اینکه بدانید ایمیل مارکتینگ چیست در این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله تمام نکات مربوط به ایمیل مارکتینگ را توضیح داده ایم.
سرفصل مطالب
ایمیل مارکتینگ چیست ؟
ایمیل یکی از کانال های قدرتمند بازاریابی است. بازاریابی ایمیلی در واقع نوعی بازاریابی مستقیم و دیجیتال است. همانطور که از اسم این روش پیداست، شما از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود استفاده می کنید. شما می توانید با استفاده از این کانال و به کار گیری روش های مناسب، محصولات و خدمات خود را به مردم معرفی کنید و آن ها را به سمت برند خود جذب کنید.
همچنین خوب است بدانید که به کمک ایمیل مارکتینگ می توان میزان آگاهی از برند را افزایش داد و با مشتریان ارتباط برقرار کرد.
تاریخچهٔ مختصری از بازاریابی ایمیلی
برای پاسخ به پرسش ایمیل مارکتینگ چیست ، باید بدانید که در سال 1971 یک مهندس کامپیوتر به نام ری تاملینسون ایمیل را ابداع کرد و همین فرد اولین ایمیل دنیا را ارسال کرد. درواقع با ابداع ایمیل، دوره ای جدید از ارتباطات آغاز شد و همین باعث ایجاد بستری برای بازاریابی شد.
سابقهٔ اولین بازاریابی ایمیلی، به سال 1978 و شرکت Digital Equipment Corp بر می گردد. بخش بازاریابی این شرکت برای اولین بار تصمیم گرفت که از ایمیل استفادهٔ تجاری داشته باشد؛ به همین دلیل از آن برای معرفی محصولاتش به مردم استفاده کرد. خوب است بدانید که این شرکت برای آغاز به کار خود در بازاریابی ایمیل، تنها به 400 آدرس ایمیل دسترسی داشت؛ اما همین 400 آدرس ایمیل توانست که سود هنگفتی در حدود 13 میلیون دلار برای شرکت به ارمغان بیاورد.
بعد از گذشت کمی زمان و با رسیدن به دههٔ 90 و فراگیر شدن اینترنت، تعداد بسیار بیشتری از مردم به اینترنت دسترسی پیدا کردند و در نتیجه تعداد حساب های ایمیل نیز افزایش یافت. به همین دلیل بازاریاب ها تصمیم گرفتند که فعالیت خود را به طور جدی در حوزهٔ ایمیل شروع کنند.
مزایای بازاریابی ایمیلی
-
دیده شدن حتمی تبلیغ ها
در ادامه سؤال ایمیل مارکتینگ چیست، خوب است درمورد مزایای آن اطلاعات داشته باشید. یکی از اولین و مهم ترین مزایای بازاریابی با ایمیل این است که مخاطب حتماً تبلیغ را می بیند؛ زیرا یک ایمیل تا زمانی که خوانده، حذف یا بایگانی نشود، در صندوق ورودی ایمیل های کاربر باقی می ماند.
-
به صرفه بودن
یک مزیت دیگر ایمیل مارکتینگ، مقرون به صرفه بودن آن است. خوب است که به آمار های ارائه شده توسط انجمن داده و بازاریابی (U.K.-based Direct Marketing Association) اشاره کنیم. طبق گزارش های ارائه شده از این انجمن در دفتر بریتانیا، میزان هزینه ای که در بازاریابی ایمیلی به ازای هر فرد شده است تنها 1 دلار بوده است. این در حالی است که هر ایمیل به طور میانگین بازگشت سرمایه ای در حدود 38 دلار داشته است.
-
ارتباط با مخاطبان
مزیت بزرگ بازاریابی ایمیلی ارتباط با مخاطبان است. بازاریابی تنها معرفی محصولات و خدمات به کاربر نیست. شما می توانید از طریق ایمیل با مخاطب و مشتری خود ارتباط برقرار کنید. دیگر نقش های ایمیل مارکتینگ چیست ؟ آگاه باشید که شما از طریق ایمیل می توانید کاربر را به رسانه های اجتماعی، وبلاگ و یا هرجایی که مدنظر دارید دعوت کنید و از این طریق ترافیک جذب کنید.
-
شخصی سازی تبلیغات
یکی دیگر از مزیت های بازاریابی ایمیلی این است که شما امکان شخصی سازی تبلیغات را خواهید داشت. شما می توانید ایمیل های موجود را براساس معیار های خود دسته بندی کنید و برای هر دسته تبلیغاتی را ارسال کنید که به آن علاقه مند هستند و به احتمال زیاد افراد تبلیغ را خواهند دید.
-
امکان استفاده از نرم افزار های مخصوص
کاربرد نرم افزار ها در ایمیل مارکتینگ چیست ؟ برای بازاریابی از طریق ایمیل، نرم افزار های بسیار مختلفی هستند. این نرم افزار ها می توانند کار شما را بسیار راحت تر کنند. برای مثال شما می توانید نوع ایمیل خود را مشخص کنید و برای هر دسته ایمیلی جداگانه در مدت زمانی کوتاه ارسال کنید.
نکات مهم در بازاریابی ایمیلی
-
نخریدن لیست ایمیل های آماده
ایمیل مارکتینگ چیست و چه پیش نیاز هایی دارد؟ خوب است بدانید که یکی از پیش نیاز های ایمیل مارکتینگ، داشتن یک لیست ایمیل است. لیست ایمیلی که ایجاد می کنید و ایمیل ها را در آن قرار می دهید، باید ایمیل هایی باشد که از سایت خودتان جمع آوری کرده اید. خرید لیست های ایمیل آماده، یکی از بزرگ ترین اشتباه هایی است که در بازاریابی ایمیلی می توانید انجام دهید.
برای داشتن ایمیل های مشتریان خود می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. برای مثال شما می توانید در ازای ثبت نام مشتری در سایت از طریق ایمیل، تخفیف های ویژه ای به وی بدهید تا آنها را به مشتریان بلند مدت تبدیل کنیم.
-
استفادهٔ متفاوت از ایمیل ها
همیشه از ایمیل ها برای بازاریابی استفاده نکنید. گاهی اوقات از دنیای بازاریابی فاصله بگیرید. برای مثال شما می توانید از طریق ایمیل، برای مشتریان خود نظرسنجی های مختلفی ارسال کنید تا اطلاع بیشتری از نحوهٔ رفتار مشتریان داشته باشید. برای مثال می توانید از کامنت مارکتینگ استفاده کرده و در یک نظرسنجی از آن ها بپرسید که چقدر از خرید خود راضی هستند و یا اینکه چه انتقادی نسبت به سایت و برند سازی شما دارند.
نتیجه گیری
بازاریابی ایمیلی، یکی از شیوه های قدیمی بازاریابی است. ما در مقاله ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد، درمورد ویژگی ها، تاریخچه و نکات مهمی که در بازارایی ایمیلی باید به آن ها توجه کنید، توضیح دادیم.